En handgjord liten ängel med konformad kropp. En adventsljusstake med fyra tända ljus i bakgrunden.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Åk 1 - Varför firar vi jul?

När jungfru Maria i tidstypiska kläder kommer på besök i klassrummet och berättar om hur hon och Josef levde och om den allra första julen blir det både spännande och lärorikt för eleverna.

Bibelberättelsen om Jesus födelse är grunden för det kristna julfirandet över hela jorden och utgångspunkten för vår tideräkning. Besöket blir en god förberedelse för att förstå vad man upplever i Levande julkrubba, men fungerar lika bra om klassen inte kan besöka den. Lektionen är i ert klassrum.

Längd: 45-50 minuter
Plats: Klassrum
Tider: Förmiddagar v. 48 och 49 (exakta tider kommer i inbjudan)

En pojke hjular fram i mittgången i en kyrka.

Kyrka-Skola i Falkenberg

Falkenbergs församling erbjuder många roliga och lärorika samarbeten till skolor i Falkenberg - du hittar all info här!