Kyrka-Skola i Skrea

Skrea församling erbjuder många roliga och lärorika samarbeten till skolor i Skrea - du hittar all info här!

Kyrkan och skolan i samarbete

Svenska kyrkan i Skrea har sedan många år har ett väl utvecklat samarbete med skolorna i Skrea. Vi erbjuder minst en lektionsaktivitet till varje årskurs. Undervisningen är icke-konfessionell.

Flera moment som behandlar tro, kristendom, bibelkunskap och de gemensamma delarna i de tre stora världsreligonerna ingår i samarbetena. Traditioner kopplade till svensk historia och hur närsamhället förändrats genom tiderna blir tydligt när lektioner sker i kyrkan med utbildad personal. Kyrkan har också erfarenhet av att prata om frågor om liv och död, etik och meningen med livet.

Alla samarbeten är i nuläget utan avgift. En del av aktiviteterna görs i samarbete med Falkenbergs församling tex Levande julkrubban.

Kontaktperson Helen Wallén, se längst ner på sidan.

Helen Wallén

Församlingspedagog, Falkenbergs pastorat