Barnens egen gudstjänst

När söndagsskolan träffas finns plats för både lek och stillhet. – Det här ska vara en mötesplats på barnens egna villkor, säger Jennifer Wallin, som är en av de sex ideella ledarna.

Skratt och musik hörs från samlingssalen på tredje våningen i Kyrkans hus. Det är söndag förmiddag och barnen och ledarna för söndagsskolan leker ”hela havet stormar”. Men i stället för att deltagarna åker ut ur leken en efter en när musiken stoppas, är utmaningen att se till att alla får plats på de allt färre stolarna. Det visar sig att det går att klämma in sex barn och en ledare på en enda stol.

– Jag tror att det är jätteviktigt för barn att ha ett sammanhang där de får känna gemenskap och där de får vara precis som de är. Det är det jag hoppas att barnen känner när de kommer hit, säger Jennifer, som ansvarar för söndagsskolan var tredje vecka tillsammans med Tony Lundqvist. Han fyller i:
– Bibeltexterna lär ju också ut precis det budskapet; du duger som du är.
Barn är alltid välkomna att vara med och fira gudstjänst. Men ibland kan det vara svårt för de små att hänga med i allt som händer. Därför finns söndagsskolan som är barnens egen gudstjänst. Här får de gemenskap med varandra och Gud på sina egna villkor.
– Det är fantastiskt att få vara den som förmedlar det här budskapet, både genom texterna vi läser och genom att försöka vara en god förebild. Att också leva som vi lär, säger Jennifer.
– Här finns möjlighet att prata om livet och de funderingar man har. Det känns väldigt fint att få vara med och stötta i det, att finnas där för barnen.

Pyssel, lek och andakt

Sedan  hösten 2023 är det söndagsskola i samband med mässan i S:t Olofs kyrka varje vecka. Barnen samlas i kyrkan och är med i början av gudstjänsten, men går sedan över till Kyrkans hus. Sex ideella ledare turas om att ansvara. Gruppen utgår från söndagens tema, läser ur ”Stora berättarbibeln” och diskuterar det de har läst. Sedan blir det pyssel eller lek på temat.
– Vi lär oss om Bibelns berättelser och om den kristna tron på ett enkelt sätt, berättar Tony.
–  Och så ska vi ha kul, det är viktigt! Att barnen har ett socialt sammanhang här, att de får komma och leka och bara ha roligt tillsammans en gång i veckan.
Innan det är dags att gå tillbaka till S:t Olofs kyrka för att fika med de vuxna avslutar gruppen med en enkel andakt. Barnen samlas runt ett tänt ljus och tillsammans ber de ”Gud som haver”. Sedan skickas ett litet trähjärta runt i gruppen. Den som håller i hjärtat får be en egen bön, antingen tyst för sig själv eller högt så att de andra kan höra.
– Det brukar bli en väldigt fin stund. Och vi märker nu när vi har träffats ett tag att fler vill dela med sig högt. De vågar hålla kvar hjärtat i handen och ta in stunden, berättar Jennifer.