Bergaton

Nya medlemmar är välkomna till pastoratets kammarkör!

Vilka är vi?
Bergaton är Falköpings pastorats kammarkör som består av 45 rutinerade amatörsångare med stor sångglädje. Vi startade som en ungdomskör i Slöta i slutet av 1980-talet. Drygt 30 år senare har vi vuxit upp och utvecklats till en etablerad kammarkör med bred repertoar och stark gemenskap.

Vad gör vi?
Vi sjunger både större och mindre körverk ur den klassiska kyrkomusikrepertoaren, såväl som profan musik. Vi delar en stor sångglädje och gemenskapen i kören av viktig för oss. Under året framträder vi vid större körkonserter som Mariamusik, adventsmusik och julmusik och medverkar även i vanliga högmässor.

När och var träffas vi?
Vi övar varje onsdag kl 19–21 i Kyrkans hus, Storgatan 11B i Falköping. Varje övning inkluderar en paus med kaffe, hembakat fika och goda samtal.

Vill du bli medlem?
Nya medlemmar är hjärtligt välkomna i vår kör! Är du mellan 25 och 60, van vid att sjunga och kanske har tidigare körvana? Då söker vi just dig, framförallt i herrstämmorna. Notläsning, tidigare körvana eller sångerfarenhet samt provsjungning krävs för att bli en del av kören. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att vara med i kören.

Hur går provsjungningen till?
Provsjungningen hålls individuellt, där vi börjar med en kort uppvärmning, sedan sjunger du en valfri sång (ta med noter om du vill ha ackompanjemang) och avslutar med att öva din körstämma i en körsång. Avistaläsning kan förekomma. Hela processen tar runt 20 minuter och sker under avslappnade former. Målet är att utvärdera kvalitet och omfång av din röst, samt att hitta rätt kör och stämma för dig. Provsjungningstider erbjuds på efterfrågan och hålls i Kyrkans hus. Efter en framgångsrik provsjungning är du välkommen att delta i nästa körövning och prova på.

Kontakt
Om du har frågor eller vill boka en provsjungning, hör av dig till körledaren Dominik Göbel: dominik.gobel@svenskakyrkan.se