Falbygdens oratoriekör

Nya medlemmar är välkomna till pastoratets mest avancerade kör

Vilka är vi?
Falbygdens oratoriekör är Falköpings pastorats mest avancerade kör. Vi är 45 rutinerade amatörsångare från hela Västra Götaland som sjunger tillsammans för att sprida musik på högsta nivå. Vår historia går tillbaka till 1989 där vi grundades som första pastoratsövergripande kör. 35 år senare är vi en etablerad kör med samarbeten i hela Skara stift.

Vad gör vi?
Vi sjunger företrädesvis större kör- och orkesterverk ur den klassiska repertoaren, men även motetter och mindre verk. Vi har en god och kreativ stämning, där vi övar koncentrerad för att bemästra svåra körstycken. Under året medverkar vi i pastoratets gudstjänster och avslutar terminen med en stor konsert ofta med orgel eller orkester.

När och var träffas vi?
Vi jobbar projektvis med rep en gång i månaden, oftast tredje fredagen i månaden, kl 18–21, i Kyrkans Hus, Storgatan 11B i Falköping. Varje övning inkluderar en paus med frallor, kaffe och kaka.

Vill du bli medlem?
Nya medlemmar är hjärtligt välkomna i vår gemenskap! Gillar du musikaliska utmaningar, att få använda hela ditt röstförmåga och slipa på detaljer? Då har du hamnat rätt hos oss! Vi söker fler körsångare, framförallt i herrstämmorna. Notläsning, tidigare körvana eller sångerfarenhet samt provsjungning krävs för att bli en del av kören. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att vara med i kören.

Hur går provsjungningen till?
Provsjungningen hålls individuellt, där vi börjar med en kort uppvärmning, sedan sjunger du en valfri sång (ta med noter om du vill ha ackompanjemang) och avslutar med att öva din körstämma i en avancerad körsång. Avista läsning kan förekomma. Hela processen tar endast 20 minuter och sker under avslappnade former. Målet är att utvärdera kvalitet och omfång av din röst, samt att hitta rätt kör och stämma för dig. Provsjungningstider erbjuds på efterfrågan och hålls i Kyrkans hus, Storgatan 11B. Efter en framgångsrik provsjungning är du välkommen att delta i nästa körövning och prova på.

Kontakt
Om du har frågor eller vill boka en provsjungning, hör av dig till körledaren Dominik Göbel: dominik.gobel@svenskakyrkan.se