Rosa påskris träffas av solskenet.

Om påsken

Påsken är kyrkans största helg. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden.

Påsken visar att nattsvart mörker kan bli till ljus. Det är ett drama som innehåller vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelser som förändrade livsvillkoren för all framtid. Därför är påsken kyrkans största helg.

Skärtorsdag

Denna kväll äter Jesus för sista gången tillsammans med sina
lärjungar och instiftar nattvarden genom att säga att brödet som de delar är
hans kropp och vinet är hans blod. Senare grips han av de romerska soldaterna.

Långfredag

Efter gripandet förs Jesus till förhör hos Pontius Pilatus som
fattar beslutet att han ska dömas till döden för att ha gjort anspråk på att kallas
judarnas kung. Han korsfästs och dör.

Påskafton

Jesus är begravd och lärjungarna kastas mellan hopp och förtvivlan. Är det sant som Jesus sa? Kommer han att återuppstå på den tredje dagen?

Påskdagen

Några kvinnor kommer till Jesus grav och upptäcker att den är
tom. Stenen är bortrullad och Jesus är inte där. En ängel talar om för dem att
Jesus uppstått från döden.

Annandag påsk

Två av lärjungarna är på väg från Jerusalem till byn Emmaus
när någon plötsligt slår följe med dem. Först när han stannar hos dem och äter,
förstår de att det är Jesus de mött.

Alla dagar till tidens slut...

”Shalom” hälsar Jesus efter uppståndelsen. Det betyder fred och frid, men också helhet. Enlig kristendomen gör Jesus död och uppståndelse människans relation till Gud, andra människor och skapelsen hel igen. Därför var påsken för 2000 år sedan tiden då livet och kärleken vann över döden och ondskan. Och det påminns vi om varje påsk sedan dess. Och vi minns Jesus löfte: ”… jag är med er alla dagar till tidens slut”. (Matt. 28:20.)

På Svenska kyrkans gemensamma webb kan du läsa ännu mer om påskens drama och betydelse. Klicka här!