Återbruk av gravstenar

Ett kvalitetsmässigt bättre, miljövänligare och många gånger ett billigare alternativ.

ÅTERANVÄNDA GRAVSTENAR TILL FÖRSÄLJNING

Det händer av olika skäl att en gravplats återlämnas. En del gravplatser
kan då bli kulturminnesmärkta, medan andra överlåtna gravstenar ger
möjlighet för återanvändning.

Fördelar med en återanvänd gravsten

Genom att återanvända en gravsten, kan du:

• spara på naturresurser och minska energiförbrukningen som blir en följd av nytillverkning.

• spara pengar. Att slipa om en gammal gravsten är vanligtvis billigare än att köpa en ny.

• hjälpa till att bevara karaktären på kyrkogården.

• undvika långa transporter. Många gravstenar tillverkas idag utomlands, bland annat i Kina.

Flera alternativ att välja på

De återlämnade gravstenarnas utformning varierar, men gemensamt för de gravstenar som finns tillgängliga är att de är av fint råmaterial som kan slipas om och förses med ny text.

Du kan välja på:

• gravsten där den gamla texten är bort­slipad, förankrad enligt gällande riktlinjer och placerad på en iordningställd grav­plats. Kostnaden för plats och gravsten är 10 000 kr. Du anlitar själv ett sten­huggeri för gravering av text. Dessa gravstenar finns på Skogskyrkogården och Hästbergs kyrkogård.

• gravsten där den gamla texten finns kvar. Kostnaden för stenen är 500 kr. Du anlitar sedan ett stenhuggeri för om­slipning och gravering av ny text, samt transport och montering.

Så går det till

• Kontakta kyrkogårdsförvaltningen och boka en tid för visning. För kontaktuppgifter, se nedan.

• Tänk på att det finns olika regler, på olika kyrkogårdar kring hur gravstenarna får vara utformade. Kontakta kyrkogårdsförvaltningen för att få information om vad som gäller precis där du önskar att stenen ska placeras.

Kyrkogårdsförvaltningen (Frågor kring gravar och gravskötsel)

Telefontider: Måndag-fredag 9-12, 13-15
E-post: falu.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Expeditionens öppettider: Måndag-fredag 9-12, 13-16
Besöksadress: Stenmursvägen 15, 791 31 Falun

Här hittar du kontaktuppgifter till personalen.

SKOGSKAPELLET/KREMATORIET

E-post: falu.skogskapell@svenskakyrkan.se