Arbete pågår på minneslunden på Skogskyrkogården

Nu startar etapp 2.

Önskan om att få bli begravd i en minneslund eller i en askgravplats har ökat stadigt. Många tilltalas av den rofyllda platsen och att man inte förbinder sig till någon skötsel och underhåll. Önskar man hedra den avlidne kan man göra det med ljus eller blommor på avsedd plats. Kyrkogårdspersonalen ansvarar sedan för all skötsel och plantering.

Så kommer minneslunden och askgravplatsen att förändras

• Flera smyckningsytor kommer att skapas där du som besökare kan sätta blommor eller ljus
  • Rabatterna kommer att renoveras och göras mer tilltalande
  • Genom lunden kommer det att finnas ett gångstråk som hänvisar till sittplatser
  • Askgravplatserna utökas med 6 askgravringar

Arbetet tog sin början hösten 2021. Etapp 1 är nu avslutad.

Etapp 2

Nu startar arbetet med etapp 2 i minneslunden på Skogskyrkogården. Under denna etapp kommer de befintliga planteringsytorna att förbättras och nya växter såsom rododendron, aronia och katsura, att planteras. För att göra minneslunden ännu mer tillgänglig kommer ett slingrande gångstråk och nya sittplatser att anläggas. Askgravplatsen kommer att utökas med ca 180 platser och för kyrkogårdsbesökare kommer det att iordningsställas fler smyckningsytor där du som besökare kan placera (lösa) blommor och ljus.

Under arbetets gång kommer minneslunden att vara tillgänglig för besök. Då arbetet kräver en del maskiner, ber vi redan nu om överseende för eventuella olägenheter i samband med detta arbete.

Etapp 2 beräknas att vara klar 24-09-30

Har du frågor eller önskar mer information?

Kontakta kyrkogårdschef Karin Elofsson 023 - 70 21 01 eller
biträdande kyrkogårdschef Stefan Carlsson 023 - 70 21 23

Arbete i etapp 2 kommer att ske innanför den rödstreckade linjen

Vanliga frågor och svar kring etapp 2

Varför måste minneslunden göras om, den är väl fin som den är?

Senaste renoveringen skedde för 33 år sedan. På den tiden var det vanligt med enskilda urngravar. Idag tilltalas många av den rofyllda platsen och väljer i hög utsträckning att få bli begravd i en minneslund eller askgravplats. I och med detta behövs fler gemensamma smyckningsytor, där människor kan placera ljus och blommor för att hedra den avlidne.

Kommer det att bli en etapp 3 också? Kommer det att bli fler arbeten på kyrkogården?

Efter etapp 2 kommer minneslunden att vara färdig.
På Svenska kyrkan Faluns kyrkogårdar pågår ständigt förbättringsarbeten, men några större projekt, likt denna på Skogskyrkogården finns det inga planer på i nuläget.

Har du frågor kring arbete på minneslunden på Skogskyrkogården? Välkommen att kontakta