Onsdagskvällar i Stora Kopparberg

17.30 Fika och prat i kyrkan. 18.30 Veckomässa. 19.15 Livsviktigt - föreläsning och samtal om livsviktiga ämnen

17.30 FIKA OCH PRAT Enkelt samtal om allt mellan himmel och jord i Stora Kopparbers kyrka

18.30 VECKOMÄSSA - enkel gudstjänst med nattvard, firas varje onsdag 18.30 i Stora Kopparbergs kyrka.

19.15 LIVSVIKTIGT
Under hösten 2024 i Stora Koppparbergs kyrka erbjuds du föreläsningar, workshops och samtal kring tänkvärda och livsnära ämnen, som vill ge näring för egna funderingar och stimulera till reflektion och samtal kring det liv vi alla delar - som kort sagt vill lyfta fram sådant som är livsviktigt.

Program Livsviktigt under hösten 2024

18 september
En kväll om "Andlig vägledning - att möta dagens behov av tro, hopp och kärlek" med präst Camilla Vallhagen och diakon Peter Risberg

25 september
Trefaldighetstiden – den gröna. Präst Per Annersten leder oss i samtal kring vårt växande i tro och som människor utifrån kyrkoåret

2 oktober
”Och genom gallren ser vi på varann…” . Fängslande om att möta frihetsberövade på häktet med häktespräst Xiomara Lysti.

9 oktober
Fokus på psykisk hälsa – med psykoterapeut Staffan Stålfors. Under perioden 10 september (suicidpreventiva dagen) till 10 oktober (världsdagen för psykisk hälsa) uppmärksammas vikten av att främja psykisk hälsa och motverka det som påverkar vår psykiska hälsa negativt.

16 oktober
”Allt mellan himmel och jord” Prästen Anna Frydenberg i heta stolen

23 oktober
Psalmer till tröst (Allhelgona) med kyrkomusiker Per Walfridsson Ohls

30 oktober
Känner du sorg och saknad? Diakon Anna-Lena Nihlman berättar om sorgegrupper och sorgebearbetning.

6 november
Sacra mentum – helig handling – vad är det? Vad är det inte?
Gun-Britt Käck, präst

13 november
Kyrkans skattkammare – om kyrksilvret i Stora Kopparbergs kyrka
Maud Pettersson och Daniel Jernström berättar

20 november:
De fyra stora profeterna. Diakon Giselle Hedman pratar om tiden då Jesaja, Jeremia, Daniel och Ezekiel var verksamma.

27 november
Frihet och lojalitet. Prästen Anders Litborn berättar om sina erfarenheter som utlandspräst i Svenska kyrkan Hamburg.

4 december
Advent i ord och ton. Prästen Anna Hartwig berättar om advent.
Adventssånger tillsammans med musikstuderande Linus Saras.

Varmt välkommen!
Ingen kostnad och inga förkunskaper krävs.

En vit staty av Jesus.

Grunden i kristen tro

Kristen tro uttrycks på olika sätt i olika tider. Samtidigt finns ett tydligt centrum: tron att Gud befriar människan genom Jesus Kristus. Här kan du läsa om kristen tro i Svenska kyrkans tradition.

På gång i Svenska kyrkan Falun

Här hittar du aktuella annonser, gudstjänster, konserter och annat som händer just nu i kyrkan nära dig