Foto: Pixabay

Stilla dagar och Retreater

Ibland behöver vi få dra oss undan. För vila, eftertanke eller för att samla kraft inför något som kommer.

Stilla dagar

En Stilla dag pågår under fem eller sex timmar, oftast på lördagar. Vi äter frukost och lunch tillsammans och tar del av meditationer, musik eller avslappning. Det finns litteratur, färger och papper och pussel men man kan också ta en promenad i omgivningen. Det finns även möjlighet att sträcka ut sig och sova en stund. Platsen kan variera. Vi har oftast varit i Färgelanda Prästgård och kyrka, men det kan ockå var i någon av församlingens andra kyrkor eller på Stigens herrgård.

Retreat

Retreat med övernattning och tystnad pågår under flera dagar. Man sover i enkelrum och det finns samtalstider för dig som vill. Tystanden och stillheten skapar en alldeles unik gemenskap under de dygn retreaten pågår. Regelbundna böner ur kyrkans traditionella Tidegärd är en given del av retreatens dagsprogram. Det är lätt att komma in i både dagsrytmen och känslan. Hör gärna av dig om du vill veta mer!

Stick-retreat

Foto: Pixabay

Handarbete är både meditativt och socialt på samma gång. Du som tycker om att sticka – eller virka eller brodera – för dig ordnar vi Stick-retreat med övernattning. Stigens herrgård bjuder på vacker och fridfull miljö och vi har en enkel ram kring gemenskapen. Retreat betyder att vi har stillhet och tystnad i centrum men det givande småpratet behövs också. Stick-retreaten sträcker sig från fredag eftermiddag till lördag eftermiddag. Du arbetar helt självständigt med ditt eget handarbete, detta är ingen kurs. Men säkert kommer du ändå hem med ny inspiration på många plan!

Tider och datum för de olika händelserna visas efter hand i vår kalender och informationsbladen i kyrkorna.

Det går också bra att kontakta Katarina Johansson för mer information.