Foto: Magnus Aronson/IKON

Barnkörer

Vi har ett flertal barnkörer för barn i alla åldrar. Barnen får utveckla sin röst, uppträda och samarbeta i grupp. Framträdanden sker ett par gånger per termin på gudstjänst och konsert. Det förväntas att man både kan vara med på repetitionerna och framträdandena. Ingen provsjungning krävs.

Intresseanmälan till barnkörerna

Barnkörerna är populära! Vi har barnkörer i våra tre kyrkor Farstastrandkyrkan, Stora Sköndals kyrka och Söderledskyrkan. Alla kyrkor har egna anmälningsformulär till sina egna körer, se nedan. Man kan ställa sitt/sina barn i kö till mer än en kyrka om man vill. Skicka in intresseanmälan via webbformulären nedan. Vill du anmäla ett syskon? Vänligen gör en separat anmälan för resp. barn. Vi kontaktar dig så snart vi kan erbjuda ditt barn en plats. All körverksamet i Farsta församling är kostnadsfri.

Läs mer om varje kör-grupp här

Farstastrandkyrkans barnkörer

Körlek 4-6 år, Barnkör 7-9 år och TONåringarna 10+ år

Stora Sköndals kyrkas barnkörer

Musiklek (3-6 år), Barnkör (födda 2018), KORinterna (födda 2017-2015) och TONgivarna (födda 2014 och tidigare)

Söderledskyrkans barnkörer

Körlek 5-6 år, Barnkör åk 1-2, Diskantkören åk 3-4, Ungdomskör åk 5-8

Vad gör vi?

Sång, lek och rytmik! I Körlek får de yngre barnen möta körsång på ett lustfyllt sätt. Barnen uppmuntras att bli frimodiga i sitt musicerande och sin självkänsla. Vi sjunger en blandad repertoar med mycket rörelsesånger. Ca 2-3 ggr per termin medverkar körerna i gudstjänsten på söndagar.

Här får barnen på ett lekfullt sätt träna sina röster och sitt gehör. Vi sjunger blandad repertoar och provar på enklare stämsång. För den som vill finns möjlighet att prova på att sjunga solo. Barnen uppmuntras att bli frimodiga i sitt musicerande och sin självkänsla. Ca 2-3 ggr per termin medverkar körerna i gudstjänsten på söndagar. Ibland gör vi också större projekt, t.ex musikal.

Här får ungdomarna träna sina röster, sitt gehör, prova på att sjunga i stämmor och sjunga solo för den som vill. Vi sjunger en blandad repertoar. Ungdomarna uppmuntras att bli frimodiga i sitt musicerande och sin självkänsla. Ca 2-3 ggr per termin medverkar körerna i gudstjänsten på söndagar. Ibland gör vi också större projekt, t.ex musikal.

Låt musiken lägga grunden till barnens intellektuella liv, det öppnar vägen för känslor hos både den som sjunger och den som lyssnar. ”Det finns inga omusikaliska barn.

C.Nielsen