Om Farsta församling

Kyrkan finns för din och världens skull, tillsammans går vi genom livet. Kyrkan vill väcka ansvar och ge kraft åt oss alla att leva i världen tillsammans.

Om församlingen

Farsta är en stadsdel i Stockholms kommun och Farsta församling en av de större församlingarna i Stockholms stift. Farsta församling ingår i Enskede kontrakt tillsammans med församlingarna Enskede-Årsta, Vantör och Skarpnäck. Församlingen täcker rent geografiskt följande områden: Farsta, Hökarängen, Sköndal, Gubbängen, Tallkrogen och Fagersjö.

Farsta församling har tre kyrkor; Söderledskyrkan, Stora Sköndals kyrka och Farstastrandkyrkan. Totalt har församlingen ett 50-tal anställda fördelat över tre geografiska distrikt; Söderled, Farsta och Sköndal samt mötesplatsen Kornet och ett centralt kansli. Farsta församling samarbetar bl.a med Stiftelsen Stora Sköndal och Centrumkyrkan i Farsta (ekumenisk frikyrka ansluten till Equmeniakyrkan)

Församlingens ledord är Livsviktigt och hoppfullt och vi arbetar för att göra skillnad för alla som bor och verkar i Farsta stadsdelsområde.

Kika gärna runt på webben och upptäck vad som berör just dig. Varmt välkommen att vara en del av gemenskapen!

Så styrs församlingen

Hur Svenska kyrkan är uppbyggd

Bli medlem

Tack vare alla medlemmar kan Svenska kyrkan stödja och hjälpa människor i sorg, kris, utsatta livssituationer eller är ensamma. Bli medlem du också!

Våra kyrkor

Läs mer om församlingens kyrkor

Församlingsinstruktion & Årsberättelse

Farsta församling vision och mål, vad församlingen vill åstadkomma och göra skillnad för alla dem som bor och vistas i det geografiska området.

GDPR

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har

Miljö och hållbarhetsarbete i församlingen

Farsta församling är diplomerade i Svenska kyrkans miljödiplomering fas 2! Vi arbetar medvetet för ett hållbart förhållningssätt till miljön, lokalt och globalt.

ACT Svenska kyrkan

Stöd Act Svenska kyrkans arbete för fred, jämställdhet och rättvisa.

Samarbete med Sensus

Farsta församling samarbetar med Sensus Studieförbund

Kanske är kyrkan en helt ny för dig? Kanske har den funnits en gång för dig, men försvann på vägen? I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på och söker en tro.

Nyheter från Svenska kyrkan

Publicerad: