Vik Organist eller Kantor 100%

Vikariat till Farstastandkyrkan, 1 år

Om tjänsten:

Snart går vår Kantor på ett års barnledighet. Vi söker nu en vikarie för henne, en Organist, Kantor eller Kyrkomusiker på lägst C-nivå. I tjänsten ingår samordning av den musikaliska verksamheten i distriktet, att leda tre barnkörer och en vuxenkör, tjänstgöring vid gudstjänster, kyrkliga handlingar samt vid äldreboenden. Ingår gör även ansvar för distriktets sommarcaféer samt medverkan vid distriktets olika samlingar för barn, vuxna och äldre.

För att passa för den här tjänsten bör du ha erfarenhet av att leda barn såväl som vuxenkör.
Viktigt är även att du tillsammans med övrig personal planerar och tar ansvar för den gemensamma verksamheten. Vi ser även gärna att du värdesätter mötet med församlingsbor, samarbetet med kollegor men också att du är självgående och flexibel. Social kompetens och vilja att bidra till församlingslivet med allt vad det innebär ser vi också som självklart. Här är kyrkomusiken högt värdesatt och du kommer få en nära relation till församlingsbor och kyrkobesökare som uppskattar musik och sång.

Om Farstastrand-distriktet
Farstastrandkyrkan är en av Farsta församlings tre distriktskyrkor. Kyrkan har sedan 2017 en Allen orgel väl avpassad för vårt kyrkorum. Vi har även ett Yamaha-piano av god kvalitet från 2018. I Farstastrandkyrkan finns ett dynamiskt gudstjänst- och verksamhets liv samt ett kompetent arbetslag med 8 anställda, varav 1 kantor. Musiken värderas högt och det finns sammanlagt 5 körer i distriktet varav två är vuxenkörer.

I tjänsten ingår:

• Samordning av musiken i Farstastrandkyrkan
  • Att leda tre barnkörer och en vuxenkör
  • Spela vid gudstjänster, kyrkliga handlingar samt äldreboenden
  • Ansvara för distriktets musikcaféer under sommaren
  • Medverkan vid distriktets olika samlingar för barn, vuxna och seniorer
  • Detta är ett vikariat på ett år, en heltidstjänst där planering görs i samverkan med distriktsledare för att möta verksamhetens behov och skapa förutsättningar till en bra och givande arbetsinsats

Vi söker dig:

• Som är utbildad organist, kantor eller kyrkomusiker med kyrkomusikerexamen på lägst C-nivå
  • Har några års erfarenhet av yrket samt vana vid att leda barn och vuxenkörer.
  • Tillsammans med övriga kollegor inspirera med musiken som hjälpmedel i Farstastrands övriga verksamhet.
  • Du har en kyrkomusikalisk bredd, är väl förtrogen med gudstjänstlivet och vill vara en del av och utveckla Farstastrands musikliv.
  • Vi ser att du är självgående, har god planerings samt samarbetsförmåga med ett flexibelt och lösningsfokuserat förhållningssätt.

Ansökan

Tillträde till tjänsten sker efter överenskommelse. Ansökan med personligt brev, CV samt kopia på Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på lägst C-nivå eller validering av tidigare examen, som visar behörighet.

Välkommen med din ansökan till farsta.ansokan@svenskakyrkan.se

Sista ansökningsdag: 22 sept 2024

Vid frågor om tjänsten kontakta:
Jenniffer Ajamlou, kantor
jenniffer.ajamlou@svenskakyrkan.se

Anne-Christine Yström (from den 2 sept)
anne-christine.ystrom@svenskakyrkan.se