Tro, Kropp & Själ

Svenska kyrkan i Farsta bjuder in till fördjupning av samtalet om tro, brist på tro och våra upplevelser av Gud i olika former som meditation, samtal och rörelse

Bibelstudium inför söndagen (Söderledskyrkan)

Vi läser en eller ett par bibeltexter för kommande söndag. Vi undersöker, sätter i sitt sammanhang. Vad säger Ordet mig just idag? Vi delar också ut uppgifter bland de som vill medverka i kommande söndagens gudstjänst.

Närbild på någon som läser en bibel.

Bibelstudium inför söndagen (Sköndal)

Vi läser en eller ett par bibeltexter för kommande söndag. Vi undersöker, sätter i sitt sammanhang och mediterar över texten.

Bokcirkel

Tycker du om att läsa böcker eller vill du bli en bokfantast, men aldrig kommit till skott? Vi läser en bok per termin och träffas vid några tillfällen och samtalar om boken.

Boksamtal: Får man säga svart?: från teoretisk ångest till terminologisk trygghet

Boksamtal utifrån Barakat Ghebrehawariats bok "Får man säga svart?"

Närbild på målarpenslar i en kopp.

Färg, form och existens

START 1/10. Under fem träffar använder vi oss själva och våra funderingar kring livets existens och frågor om klimatet. Vi uttrycker och bearbetar dessa frågor med akryl och akvarellfärg.

Guidad meditation

Ta en paus från vardagen för att söka stillheten inom dig.

Solen reflekteras på en vit vägg genom ett färgat kyrkfönster.

En väg till tro för vuxna - Katekumenat

START 27/10. Är du på en plats i livet då du tänker på livets möjligheter och gränser? Funderar du på vad en tro skulle betyda för dig? Vill du utforska din tro i ditt vuxna liv?

En kvinna sitter och läser med en bok i knät och en kopp i händerna.

Kreativ sinnesro - en bokcirkel kring Lev kreativt (The Artist's Way) av Julia Cameron

START 11 SEPTEMBER. Vi utgår från boken Lev kreativt av Julia Cameron och kombinerar de tolv teman i varje kapitel med samtal och övningar i andning för medveten närvaro och bön.

Lectio Divina

En meditativ form av bibelläsning. Vi har grupp både i Söderledskyrkan och i Diakonalt Center (Sköndal).

Meditation i Stora Sköndal

Nu finns det möjlighet till meditation både under lunchtid och tidig kväll. Ta en paus för att söka stillheten inom dig

Pilgrimsvandringar

Följ med på pilgrimsvandring i vår! Allt fler hittar pilgrimsvandring som ett sätt att kliva ur vardagen, reflektera och hämta kraft.

Retreater

I en tid av förändring i vår vardag kan en retreat ge oss ett speciellt tillfälle att öva oss i stillhet och tystnad. Då skapas ett livsrum där vi kan upptäcka andra dimensioner i oss själva och fördjupa en positiv livshållning. I stillheten och i gemenskapen försöker vi närma oss tillvarons centrum.

27/10 Stilla timmar

En eftermiddag i Stora Sköndals kyrka, med tid för stillhet, att bara få vara, av egen tid till reflektion och närvaro.

10/11 Söndagsretreat

En halv dag för återhämtning och tid att andas. Vi inleder med kortare meditation och avslutar med en gemensam reflektion av eftermiddagen

Stärk din själsliga ryggrad

Start 25/9. En kreativ verkstad om att få syn på en framtid vi ser fram emot att uppleva. Genom bön, berättande och gestaltning undersöker vi frågan: Vilken roll har du eller tar du när världen gungar?

3 dagars workshop: Write Your Self

Vill du vara med och utforska skrivande som stärkande, läkande verktyg? Har du behov av att hitta tillbaka till din egen röst och tror att skrivande kan hjälpa? Har du en särskild berättelse du vill skriva?

Inom oss alla finns ett centrum av stillhet – omgivet av tystnad.

Dag Hammarskjöld