Foto: Magnus Aronson

Som medlem gör du det möjligt!

Det är den tiden på året då många funderar på sitt medlemskap i Svenska kyrkan. Till dig som funderar vill vi berätta om vad du är med och gör möjligt.

• När du själv äter din frukost hemmavid ger vi människor som lever i utsatthet möjlighet att äta frukost på den diakonala Mötesplatsen i Söderledskyrkan.
  • När du plockar fram vinterjackan ur garderoben delar vi ut varma kläder till någon som inte har råd att handla en jacka själv.
  • När du är på barnens fotbollsmatch ger du människor möjlighet att mötas i gemenskap i gudstjänsten på söndagar.
  • När du är på väg till träning eller kanske lagar kvällsmat samlas körer för att sjunga tillsammans.
  • När du hjälper barn på med galonkläderna på eftermiddagen träffas andra barn och unga mellan 7-18 år i Humlan, en verksamhet för barn och unga som lever i en familj där någon är beroende av alkohol, narkotika eller läkemedel och/eller har en psykisk sjukdom.
    När du är på väg till tandläkaren besöker vi ett äldreboende eller träffar barnfamiljer i Öppen förskola.
  • När du tittar på ditt favoritprogram på TV träffas ungdomar och pratar om livet, både stora och små frågor och lär känna nya vänner (och även sig själv)
  • När du sover gott om natten ringer någon annan 112 för att prata med Jourhavande präst.
  • Det finns många fler saker som kyrkan gör och arbetar med och som du möjliggör samtidigt som ditt vardagsliv pågår. T ex finns det möjlighet att regelbundet gå på konsert, både dag- och kvällstid, delta i någon kurs, pilgrimsvandra och mycket mer. Dessutom möjliggör du att hålla kyrkorna öppna och i bra skick. Givetvis finns kyrkan även för dig och inte bara för andra.
  • Tack för att du är en möjliggörare!

Ps. vill du bli medlem – kontakta oss så hjälper vi dig.

Läs mer om medlemsskapet och om hur bli medlem här!