En hög med svenska flaggor och tryckta blad med texten Sveriges nationaldag ligger på en bänkyta.

Nyhet / Publicerad 2 juli 2024 / Ändrad 20 juli 2024

Är du medlem i Svenska kyrkan?

Oletko jäsen?

Medlemskap i Svenska kyrkan

Har du flyttat från Finland till Sverige?
Medlemskap i Finlands evangelisk-lutherska kyrkan överförs inte automatiskt till Svenska kyrkan.

För att bli medlem: Blanketten kan hämtas i församlingengsexpeditionen i församlingen där du bor. Det är även dit du skall lämna den. Eller ring, så skickar vi en.

Vem kan tillhöra Finska församlingen i Stockholm?
För att du skall kunna bli kyrkotillhörig i Finska församlingen måste du bo inom Stockholms stift. Utöver detta har du någon anknytning till Finland: du är född i Finland, du har en förälder från Finland eller du är gift med någon som är kyrkotillhörig i Finska församlingen.

Du är alltid välkommen till kyrkan, gudstjänster, konserter och öppna verksamheter såsom, öppna förskolan, samtalskvällar, mm.

Det finns vissa skillnader mellan att vara medlem och att inte vara det. Vi tar människors ställningstagande på allvar: Den som har valt att inte tillhöra Svenska kyrkan kan därför inte få ta del av de kyrkliga handlingar (vigsel och begravning) som våra medlemmar har rätt till.

Dop
Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan. Kyrkan välkomnar alla att döpas, även vuxna, kontakta vår bokning för mer information. Du som förälder måste inte vara medlem för att få döpa ditt barn, men barnet blir medlem genom dopet.

Vigsel
För att få gifta sig enligt Svenska kyrkans ordning krävs att en av makarna är medlem i Svenska kyrkan. I kyrkoavgiften ingår kostnaderna för det arbete som präst, kyrkomusiker och vaktmästare utför i samband med er vigsel. Ni kan välja fritt vilken församling ni vill gifta er i.

Begravning
Den som inte är medlem i Svenska kyrkan blir begravd på en allmän kyrkogård eller särskild gravplats, i hemförsamlingen eller på annan plats. Kostnaderna för detta täcks av den begravningsavgift som alla i Sverige betalar via skattsedeln. För medlemmar i Svenska kyrkan är begravningsavgiften inbakad i kyrkoavgiften.

Inte medlem
Om du inte tillhör Svenska kyrkan är det viktigt att du berättar detta för dina nära anhöriga. Berätta om de önskemål du har inför din egen (borgerliga) begravning. Vi respekterar ditt val att stå utanför kyrkan och har därför endast kyrkliga begravningar för avlidna som varit medlemmar.

Du kan antingen besöka expeditionen för att ansöka om medlemskap eller ringa och be om en blankett.

Fax: 08-440 82 04
E-post: finska.forsamlingen@svenskakyrkan.se

Ruotsin kirkon jäsenyys

Oletko muuttanut Suomesta Ruotsiin?
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyys ei automaattisesti siirry Ruotsin kirkolle.

Jäseneksi liittyminen: Lomakkeen voi hakea seurakuntatoimistosta. Se on myös paikka, johon se jättetään. Tai soita niin lähetämme postissa.

Kuka voi kuulua Tukholman suomalaisseurakuntaan?
Suomalaisen seurakunnan kirkon jäsen: sinun on asuttava Tukholman hiippakunnan alueella. Tämän lisäksi sinulla on jonkinlainen yhteys Suomeen: olet syntynyt Suomessa, sinulla on suomalainen vanhempi tai olet naimisissa suomalaisen seurakunnan kirkkoon kuuluvan kanssa.

Olet aina tervetullut kirkkoon, jumalanpalveluksiin, konsertteihin ja avoimiin aktiviteetteihin, avoimeen esiopetukseen, keskusteluillallisiin jne.

Otamme ihmisten päätökset vakavasti: Hän joka on päättänyt olla kuulumatta Ruotsin kirkkoon, ei voi siksi osallistua kirkon toimiin (avioliitto ja hautajaiset), joihin jäsenillämme on oikeus.

Kaste
Kasteen kautta sinusta tulee Ruotsin kirkon jäsen. Kirkko toivottaa tervetulleeksi kaikki kastettaviksi, myös aikuiset, ota yhteyttä varaukseen saadaksesi lisätietoja. Vanhempana sinun ei tarvitse olla jäsen kastaaksesi lapsesi, mutta lapsesta tulee jäsen kasteen kautta.

Häät
Avioliiton solmiminen Ruotsin kirkon järjestyksen mukaan edellyttää, että toinen puolisoista on Ruotsin kirkon jäsen. Kirkkomaksu sisältää kustannukset työstä, jonka pappi, kirkkomuusikko ja vahtimestari tekevät häidenne yhteydessä. Voit vapaasti valita, missä seurakunnassa haluat mennä naimisiin.

Hautajaiset
Jokainen, joka ei ole Ruotsin kirkon jäsen, haudataan yleiselle hautausmaalle tai erityiselle hautausmaalle, kotiseurakuntaan tai muualle. Tästä aiheutuvat kustannukset katetaan hautajaismaksulla, jonka jokainen ruotsalainen maksaa verolaskun kautta. Ruotsin kirkon jäsenille hautausmaksu sisältyy kirkkomaksuun.

Ei jäsen
Jos et kuulu Ruotsin kirkkoon, on tärkeää, että kerrot tästä lähiomaisillesi. Kerro meille toiveistasi omien (siviili)hautajaistenne suhteen. Kunnioitamme valintaasi olla kirkon ulkopuolella ja siksi pidämme kirkolliset hautajaiset vain jäseninä oleville.

Voit joko käydä hakemassa meiltä jäsenyyttä tai soittaa ja pyytää lomaketta.

Puhelin: 08-440 82 00
Faksi: 08-440 82 04
Sähköposti: finska.forsamlingen@svenskakyrkan.se

Jäsenyys / Medlemskap

Vill du bli medlem i Finska församlingen i Stockholm? / Haluatko tulla Tukholman Suomalaisen seurakunnan jäseneksi?