En man i skägg i förgrunden. På andra sidan ett bord står en kvinna med ett silversmycke.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Behöver du ekonomisk hjälp?

Läs mer här:

Finska församlingen samarbetar med Johanniterorden i Sverige och är en kanal för hjälpsökande.

Ansökan om ekonomisk hjälp är öppen för gamla, sjuka och ekonomiskt behövande, samt för organisationer och projekt som berör exempelvis sjuk- eller åldringsvård. Johanniterorden i Sverige hanterar ett stort antal ansökningar om ekonomisk hjälp från privatpersoner och organisationer varje år, i Sverige och utomlands. Ekonomisk hjälp ges främst till äldre och/eller sjuka. I mindre omfattning till barn och barnfamiljer i svåra omständigheter. Tandvård och syn- och hörselhjälpmedel prioriteras.

Suomalainen seurakunta tekee yhteistyötä Johanniterordenin kanssa Ruotsissa ja on kanava apua hakeville.

Taloudellista tukea voivat hakea vanhukset, sairaat ja taloudellisen tuen tarpeessa olevat sekä järjestöt ja hankkeet, jotka koskevat esimerkiksi terveydenhuoltoa tai vanhustenhoitoa. Johanniterorden Ruotsissa käsittelee vuosittain suuren määrän taloudellisia tukihakemuksia yksityishenkilöiltä ja organisaatioilta Ruotsissa ja ulkomailla. Taloudellista apua annetaan pääasiassa vanhuksille ja/tai sairaille. Vähemmän vaikeissa olosuhteissa oleville lapsille ja lapsiperheille. Hammashoito sekä näkö- ja kuulolaitteet ovat etusijalla.

EKONOMISKT BEHOV: En förutsättning för hjälp är att du som söker är ekonomiskt behövande enligt Skatteverkets riktlinjer. Enligt dessa får en sökande ha en skattepliktig årsinkomst om högst fyra prisbasbelopp, dvs högst 210.000 kr (2023). Avsteg från detta belopp kan göras om det t ex finns hemmavarande minderåriga barn.

TILL PRIVATPERSONER ges hjälp framförallt i form av en beställning hos t. ex vårdgivare eller annan leverantör. Vårdgivare/ leverantör kan då fakturera Johanniterorden direkt. Endast i några få fall ges hjälp i kontanter.

TILL ORGANISATIONER ges ekonomisk hjälpendast till specifika redovisningsbara verksamheter/projekt, ej till allmänt verksamhetsstöd (förvaltnings- eller personalkostnader). Slutmottagarna av den aktuella verksamheten/projektet behöver vara ekonomiskt behövande i skattelagstiftningens mening.

ANSÖKNINGSPERIOD 15 maj-15 augusti. Då finns ansökningsblankett på denna hemsida att ladda ner.
HANDLÄGGNINGSTID 15 augusti-början av december.
BESKED på ansökan kommer per post tidigast den 10 december.

Här hittar du ansökan: