Josefin Hellqvist

Barn- och ungdomsledare

”Det är barnen och ungdomarna som lär mig”

Möt Josefin Hellqvist, barn- och ungdomsledare i Finspångs församling, om intressen, EPA on Tour och arbetet som barn- och ungdomsledare.

Hej Josefin, hur mår du?
Jag mår fint. Vi har precis avslutat en härlig aktivitet här tillsammans med barnen och nu ska jag hem till min lilla valp Speja som vi hämtade i helgen.

Kul! Nu ska du få stå i centrum, så får vi lära känna dig lite mer. Vem är du?
Jag är precis 39 år fyllda, gift och har två halvt utflugna söner.

Halvt utflugna söner?
Haha ja, de bor på sina skolor i veckorna men är oftast hemma på helgerna hos oss i vårt röda hus med vita knutar på landet norr om Tjällmo. Så numer längtar jag extra mycket efter varje helg. Vi har fyra hundar, två katter, en tupp och ett gäng med hönor. Djur och natur är mitt stora intresse, ett intresse som hela familjen delar… och så jakt.

Jagar du?
Ja, men det jag tycker är roligast är att gå som hundförare. Det är så intressant att se hur hunden arbetar och att man har ett speciellt och nära samarbete mellan sig själv och hunden.

Hos oss på Finspångs församling, vad gör du då?
Jag jobbar som barn- och ungdomsledare, och har gjort sedan 2010. Jag utgår från Hällestads församlingshem men jobbar i hela Finspångs församlings geografiska område.

Kan du berätta mer vad man gör som barn- och ungdomsledare?
Jag gör många olika saker, bland annat har jag gruppverksamhet för barn i lågstadieåldern på eftermiddags- och kvällstid. Jag jobbar också med olika icke-konfessionella verksamheter i vårt skolprogram, tillsammans med mina kollegor. Det handlar om att skolor blir erbjudna att komma till oss i våra kyrkor och församlingshem på exempelvis påskvandringar. Det kan även vara att vi besöker dem i skolan med Bibeläventyret, som ett komplement till skolans undervisning. Dessutom jobbar jag även med församlingens Unga ledare och konfirmander. Årets konfirmation är precis genomförd. Det var högtidligt, fint och hela Risinge kyrka var fullsatt. Jag arbetar även med församlingens övriga ungdomsverksamhet. Kanske såg du ”EPA on Tour-träffen”?

Ja, men berätta mer om EPA on Tour.
Det är en träff och mötesplats för motorburen ungdom, ett samarbete med flera olika aktörer i Finspång. Träffen vi hade i maj blev lyckad, men det kom inte så många ungdomar just den gången. I september kommer EPA on Tour tillbaka igen. Boka in 20 september, så ses vi på motorbanan Eliantorp.

Det låter som du har ett väldigt roligt jobb. Vad är det bästa med jobbet?
Det är att få träffa och möta alla fantastiska barn och ungdomar, de har så mycket att lära mig. Man lär sig något nytt så gott som varje dag.

Och det bästa med arbetsplatsen?
De goda kollegorna och att det är en arbetsplats där man ständigt får utveckla både sig själv i sin yrkesroll och verksamheten, för att tillgodose samhällets förändring och församlingsbornas efterfrågan.

Tack för intervjun. Avslutningsvis, har du någon dold talang?
Oj! Den frågan var verkligen svår… Jag kan vifta på mina näsborrar, räknas det?