En kvinna sitter vid ett uppdukat adventsfika och ser på en gudstjänst som visas i hennes läsplatta.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Jul och nyår 2021 – digitala andakter

Här hittar du en rad digitala gudstjänster och konserter, som kan vara ett fint alternativ till att komma till din kyrka. Välkommen att fira jul och nyår där du är!

Under pandemin får vi fira jul och nyår på andra sätt än vi är vana vid. Förra året kunde vi inte samlas i kyrkorna alls. I år är antalet platser begränsat. Du är varmt välkommen delta i julens digitala gudstjänster och konserter och du hittar hela listan här nedanför. Två av julkonserterna sänds direkt och går sedan att se i efterhand. Övriga andakter och konserter spelades in förra året, men är lika aktuella i år.

En julkrubba.

Julevangeliet på västgötska

Stig i Lugarp (Stig-Erik Eriksson) läser julevangeliet på västgötska och kören Karamell sjunger.

Julnatten, text av Maria Küchen

Matilda Nyman läser en gripande text om natten i Betlehem.

Julsagan om Pappa Panov

Vi får lyssna till sagan om Pappa Panov och njuta av vacker julmusik.

Samling vid krubban

Under denna digitala samling vid krubban i Åsarps kyrka placerar vi ut figurerna allt eftersom vi lyssnar till julens evangelium.

Julnattsandakt

Digital julnattsandakt från Göteve kyrka. Familjen Nilsson leder oss genom julevangeliet, kända julpsalmer och vacker julmusik.

Nyårsbön

Den digitala nyårsbönen kommer från Vårkumla kyrka. Vi ber för det kommande året och lägger det gångna i Guds hand.

Ett stearinljus lyser i mörkret bredvid en öppen psalmbok.

Julmusik – i kyrkan, via närradion och webben

Stämningsfull jul- och nyårsmusik är en fin tradition. I januari 2022 finns två konserter att njuta av på plats i en kyrka - en med Irma Schultz och Hans Kennermark och en med The Bauer Quartet. Dessutom finns flera digitala konserter att njuta av.

Insamling till ACT - din gåva gör skillnad!

Under december och januari pågår en insamling i Floby pastorat, där bidragen går till ACT Svenska kyrkan.