Sommarmusik 2024

Från den 1 juni - 1 september finns många möjligheter till fantastiska musikupplevelser. Välkommen!

Klicka på länken för att öppna programbladet eller läs programmet här nedanför.

Lördag 1/6 kl 17, Åsarps kyrka

FAIR IS THE HEAVEN – en a capellarepertoar med allt från Bach-motetter till nutida kompositioner. Ricky Burton och vokalensemblen The Eighteen. (sång)

Söndag 2/6 kl 18, Grolanda kyrka

FRÅN CHESS TILL DUVEMÅLA – musik ur Björn och Bennys stora låtskatt. Hanna Åberg Fredriksson, Gustaf Johansson och Stina Andersson. (sång, piano, klarinett, dragspel)

Söndag 9/6 kl 18, Börstig kyrka

”FRÅN DUVEMÅLA TILL ABBA” – välkänd och folkkär musik av Björn och Benny. Jenny Aaby-Ericsson, Elin Axelsson och Eva Lindholm. (sång, piano)

Söndag 16/6 kl 18, Brismene kyrka

TRO, HOPP OCH KÄRLEK – musikal- och poplåtar. Jeanette Ekman och Gustav
Gyllenhammar. (sång, piano)

Lördag 22/6 kl 18, Ullene kyrka

FOLKMUSIK – folkmusikduon Vågspel, nominerade till årets Grammis 2023.
- Alice Klint och Kristin Kennemark. (fiol)

Söndag 23/6 kl 18, Hällestad kyrka

FRÅN VENEDIG TILL WIEN – klassisk musik. Camerata Mandolino Classico - Lars Forslund och Maxine Rizzotto. (mandolin, cembalo)

Torsdag 27/6 kl 18, Åsarps kyrka

SOMMARGULD, EN TRO PÅ LJUSARE TIDER – nyskriven musik inspirerad av John Bauers målningar men även klassiska tonsättningar, visor och välkända nutida sånger från film och musikal. The Bauer Quartet - Lisa Bauer, Anders Granström, Helena Kahrs och Jenny Tidqvist Karlsson. (sång, piano, tvärflöjt, bas)

Lördag 29/6 kl 18, Åsarps kyrka

JAZZ PÅ SVENSKA OCH LITE FRANSKA – egna låtar blandat med sånger ur Michel Legrands låtskatt. Rudebrant Quartet - Ulric Rudebrant, Anders Persson, Tom Tveita och Per Boqvist. (sång, piano, bas, trummor)

Söndag 30/6 kl 18, Göteve kyrka

I DENNA LJUVA SOMMARTID – folkliga visor och melodier. Programmet spänner från det kraftfullaste till det sköraste och blandar melankoliskt vackra melodier med glädjefyllda visor med dansant sväng. Folkmusikduon -  Elin Therese Birkelund och Simon Stålspets. (sång, nordisk mandola, gitarr, sälgflöjt, tumpiano, munspel, kulning och kohorn)

Söndag 7/7 kl 18, Vilske-kleva kyrka

PASSION, TRADITION OCH DANS – känn tangons rytm, upplev Carmens drama och de vackra traditonella sångerna från Spanien. Elier duo - Elias Gustafsson och Ester Dorado Suela. (flöjt, marimba)

Söndag 14/7 kl 18, Trävattna kyrka

VÅR VÄG ÄR HAVET – egenkomponerad pop/visa av Sofia Ullman med svenska texter och rösten i fokus. Hör ”Måla mig i akvarell” som gjordes tillsammans med Kenneth Gärdestad och som blev hans sista utgivna låt. I kväll kompanjeras Sofia av Stefan Blomquist. (sång, piano)

Söndag 21/7 kl 18, Solberga kyrka

MUSIK I SOMMARTID – allt från musikal- och jazzörhängen till Björn och Benny. Hanna Carlsson och Johan Silfverhjelm. (sång, piano)

Söndag 28/7 kl 18, Jäla kyrka

HEM FÖR HJÄRTATS RO – kända visor, ballader och låtar. Caroline Hedevik och Jonas Magnusson. (sång, piano)

Söndag 4/8 kl 18, Floby kyrka

SOMMARMUSIK – Kajsa Nilsson och Sebastian Henriksson. (tvärflöjt, flygel)

Söndag 11/8 kl 18, Gökhems kyrka

KLASSISK MUSIK – från flera sekler och kontinenter. Elegant italiensk barockmusik och folkliga svenska klanger blandat med ett virtuost tangofyrverkeri. Jens Johansson och John Elenius. (tvärflöjt, gitarr)

Söndag 18/8 kl 18, Fivlereds kyrka

FRÅN POLSKA TILL KORAL – en stund med dansant vals, barockklingande 1700-talspolonäs, svängig schottis, traditionella polskor, folkliga koraler och innerliga visor. Trion Trinning - Karin Sjöberg, Anna Dahlgren Carlsson och Åsa Björkman. (sång, fiol, gitarr, kontrabas)

Söndag 25/8 kl 18, Sörby kyrka

FOLKMUSIK – damkören Sextetten från Tidaholm har under 40 års tid spridit glädje i kyrkor, på gator, torg och vårdinrättningar. Repertoaren är en blandning av nya och äldre sånger. (sång, gitarr, dragspel)

Söndag 1/9 kl 18, Vårkumla kyrka

ÄR DET HÄR PLATSEN – Björn Berling. (sång, piano)

Gudstjänster

I Floby pastorat firas tre gudstjänster varje söndag, enligt ett rullande schema mellan de tre församlingarna.