Alva Widerström

VÄSTRA HARG: Knypplade spetsar till Europas kungahus

Alva Elisabeth föddes i Eksjö 1886. Samma år flyttade hon till Västra Harg där hon adopterades av paret Widerström.

Alvas fosterfar Carl Widerström var född i Eksjö 1850 och utbildade sig till folkskollärare i Linköping år 1872. Året därpå valdes han till lärare i Västra Harg. Hans lärargärning fick ett hastigt slut då han trillade ner från en stege och blev förlamad då han skulle lägga nytt tak på familjens hus. Han avled ett par år senare på sin 48-årsdag. Alva var då 13 år gammal.

Efter makens död fick Carola arbete som postföreståndare i Västra Harg. Posten låg mittemot kyrkan i samma hus som skolan och som numera är församlingshem. Alva hjälpte här sin mor med sysslorna på postkontoret.

Vem som lärde Alva knyppla vet vi inte men det blev hennes stora passion. Vid den Baltiska utställningen i Malmö år 1914 fanns spetsar och brudslöjor tillverkade av Alva Widerström med bland utställningsobjekten.

Vid 40 års ålder flyttade Alva till Normlösa och bodde där i fyra år innan hon 1927 flyttade till Skänninge där hon arbetade som knyppellärare.

Alva fick stipendium för att studera i Danmark och började anlitas av Europas kungahus. Hon levererade spetsar till drottning Astrid av Belgien och kronprinsessan Märta av Norge.

1943 flyttade Alva till Stockholm där hon gav privatlektioner i knyppling.

Hon donerade sina gamla möbler, porslin och silver som hon fått ärva efter sina föräldrar till Skänninge hembygdsförening och som numera finns samlade i Sandbergsgården.

Alva Elisabeth Widerström avled den 4 mars 1969 i en ålder av 83 år. ”Av ingen sörjd eller saknad Sv Psalm 124” så författade Alva själv sin dödsannons i slutet av sitt liv.

Hon ligger begravd på Västra Hargs kyrkogård.

Läs mer om Alva Widerström här. Hembygdsföreningen i Västra Harg har skrivit ned berättelsen.

A 237

Gravsten över Alva Widerström och hennes fosterföräldrar på Västra Hargs kyrkogård. I bakgrunden ett gult hus, församlingshemmet.

Foto: L Nilsson