Appuna kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Appuna kyrkogård är en relativt liten landsbygdskyrkogård helt präglad av
omändringen 1887. Kyrkogården innehåller ett enda gravkvarter med lite över hundra bevarade gravvårdar. Äldst av de gravvårdar som finns på kyrkogården är gravhäll som idag saknar läslig text, den är från tiden kring 1700 och torde i likhet med de som finns i vapenhuset ursprungligen ha legat i den gamla kyrkans golv.

Gravtradition
Kyrkogården är relativt glest belagd med vårdar. De flesta av dessa tillhör de höga smala vårdar som dominerar kyrkogårdens utkanter och är resta över hemmansägare i socknen. Titlar på vårdar förekommer, de lantliga titlarna dominerar men inte så stort som kanske förväntat. De lokala förtroendemännen är relativt många, bland dessa finns riksdagsman, kommunalordförande,nämndeman,häradsdomare. De mera udda titlarna som finns är smidesmästaren, handlanden, skräddaremästaren, trotjänarinnan, järnvägstjänstemannen och demoiselle.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats

Minneslund

Appuna kyrka

Den nuvarande kyrkan uppfördes 1887 och är i nygotisk och nyromansk stil. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna på en guidning nedan.