Foto: L Nilsson

Åsbo kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Åsbo kyrka och kyrkogård ligger i Åsboåns dalgång. Kyrkan ligger i stort sett mitt på den äldsta kyrkogårdsdelen med långhuset i väst/östligriktning.
Väster om kyrkogården finns en höjd där den gamla klockstapeln var
placerad, och där ännu den fd klockargården ligger, en byggnad i en våning med
faluröda panelklädda fasader och tegeltäckt sadeltak.

Gravtradition
Kyrkogården består i stort sett av tre delar med varsin karaktär. Den gamla kyrkogården har en delvis ålderdomlig karaktär med ett relativt stort inslag av äldre höga gravvårdar och en del gravomgärdningar. Den nya kyrkogården från 1920-talet har en till stora delar enhetlig utformning med en tydlig äldre uppdelning av kvarteren i familjegravar och enkelgravar, eller s k linjegravar, i kvarterens mitt. Utvidgningen från 1970-talet utgörs till största delen av öppna gräsytor utan gravvårdar. I Åsbo har många gravvårdar titlar med kyrklig anknytning, t ex komminister och kyrkovärd. I övrigt berättar gravvårdarna om jordbruket, skogsbruket och järnvägen mm.

Minnessten
Vid södra ingången till Åsbo kyrka står en enkel gravsten, rest av tacksamma
sockenbor, med inskriften: ”Här vilar i Heranom fordom Asbo församlings redlige
lärare komministern och vice pastorn Gabriel Atterbom” Gabriel Atterbom var far till skalden Per Daniel Amadeus Atterbom.

Följande gravskick finns på kyrkogården

Kistgravplats
Askgravlund