En kvinna sitter med ett barn i knät och läser boken Bibel för barn.

Bibeln - den mest lästa boken

Många säger att bibeln är den viktigaste och mest lästa boken i världen och den har påverkat väldigt mycket av det vi har omkring oss. Hur då?

Vår tideräkning

Tideräkningen börjar med Jesu födelse för mer än två tusen år sedan. Vi använder tideräkningen med beteckningen före eller efter Kristus.

Våra högtider och våra namn

Vi firar jul, påsk, pingst och Kristi himmelfärdsdag. Helgdagar i vår kalender som hör samman med bibeln

Många svenska namn kommer från Bibeln, till exempel Anna, Maria, Eva, Kristina, Sara, Elisabeth, Anders, Daniel, David, Samuel, Johan, Per och Mikael.

Konst, musik och arkitektur

Ända fram till modern tid arbetade de flesta stora konstnärer och kompositörer i Europa på beställning av kyrkorna. Och kyrkorna var tillsammans med slotten de vackraste och mest påkostade byggnaderna.

Grunden för samhället

Bibelns budskap och berättelser har kommit att prägla människors sätt att tänka och leva. Vad är rätt och vad är orätt. Bibeln gav grunden till samhällets lagar och regler i en stor del av världen, bland annat Sverige.

Två religioner

Två betydelsefulla religioner har bibeln som sin heliga skrift. Judendomen har Gamla Testamentet och Kristendomen har både Gamla och Nya testamentet.

Helt enkelt en viktig bok att veta någonting om

Bibeln - en bok som berör

Vad har dessa texter med mig att göra, och vem är Gud?

Biblar du kan hitta i kyrkan

1526 gavs den första tryckta bibeln ut i Sverige, Gustav Vasas bibel som då bestod av Nya Testamentet. Några år senare 1541 var hela bibeln klar.