Vigselringar i silver på ett gift pars händer som håller hand.
Foto: Joakim Carlström IKON

Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. När vi gifter oss i kyrkan och tar emot välsignelsen säger vi ja till att sätta in kärleken i Guds sammanhang, vi lägger den i Guds händer

Om ni vill gifta er hos Svenska kyrkan kontaktar ni först vår församlingsexpedition som hjälper er att boka tid och plats. Därefter tar prästen som ska viga er kontakt med er för ett vigselsamtal.

För att gifta sig enligt Svenska kyrkans ordning krävs att minst en i paret är medlem i Svenska kyrkan. Man måste inte vara konfirmerad.

Innan vigseln måste ni ha ansökt om hindersprövning hos Skatteverket och fått er ansökan godkänd innan vigsel kan ske.

Ansök om hindersprövning hos Skatteverket.

Boka dop, vigsel och lokaler

Dags att boka? Hör av dig till oss!

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.