Lyssna

Jesu lärjungar, apostlarna

”När det blev dag samlade han sina lärjungar, och bland dem valde han ut tolv som han kallade apostlar: Simon, som han också gav namnet Petrus, och hans bror Andreas, Jakob, Johannes, Filippos, Bartolomaios, Matteus, Tomas, Alfaios son Jakob, Simon, som kallades seloten, Jakobs son Judas och Judas Iskariot, han som blev förrädaren” Luk:6.13-16

Apostlarna avbildas ofta som en helhet ”de tolv”, t ex på altarskåp och altaruppsatser. Men ibland är de avbildade individuellt eller i mindre grupper. Har de sina attribut i behåll, är det i regel lätt att känna igen dem.

Petrus - nyckel och har i regel tonsur, dvs rakad hjässa.
Andreas - ett X format kors
Jakob d ä - stav, hatt och ränsel. I hatten bär han en mussla.
Johannes - en kalk.
Tomas - vinkelhake.
Filippus - korsstav.
Bartolomaios - kniv och ibland sin egen hud i handen.
Jakob d y - klubba eller påk.
Judas Taddeus - påk eller yxa.
Matteus - bok och ibland tillsammans med ett svärd.
Simon Ivraren - såg.
Mattias - bila eller hillebard (Mattias var den lärjunge som blev utsedd till Judas Iskariots efterträdare)
Paulus - svärd. Paulus var inte en av de tolv men finns ofta avbildad och ersätter då någon av de andra apostlarna

 

Simon Petrus

Petrus var en av de första som Jesus bad bli lärjunge.  Det var Petrus bror Anderas som presenterade honom för Jesus. Tillsammans med Jakob den äldre och Johannes var Petrus en av Jesu närmaste följeslagare.

Petrus var yrkesfiskare och hade en utåtriktad personlighet, var ofta impulsiv och hade en viss vana att tala först och tänka sen.

Petrus och Johannes var de enda som följe med Jesus till förhöret när han arresterades. Vi den sista måltiden lovade Petrus att även om alla andra övergav Jesus så skulle han aldrig svika honom. Jesus svarade att Petrus skulle komma att förneka att han kände honom redan innan tuppen gol nästa morgon. (Matt 26:33-35)

Petrus blev ledare för den tidiga kyrkan och höll den första kristna predikan i Jerusalem på pingstdagen när de tog emot helig ande. Petrus arresterades flera gånger för att ha predikat om Jesus. Större delen av sitt liv efter Jesu uppståndelse tillbringade han i Jerusalem, men någon gång begav han sig till Rom. Han var gift och hans hus i Kafernaum användes som kyrka. 

Petrus dog år 64 e Kr och enligt traditionen korsfästes Petrus upp och nedvänd i Rom under kejsar Neros tid. Hans grav finns i Petruskyrkan i Rom

Petrus är skyddshelgon för fiskare, bagare, slaktare, skomakare, urmakare och alla som har problem med fötterna

Attribut: Nyckeln - ett attribut som syftar på Jesu ord till Simon i Matt 16:19 ”Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket”. Han har oftast också tonsur, dvs rakad hjässa. Kan också ha ett kors eller en tupp.

 

Andreas

Andreas var den av lärjungarna som Jesus först bad slå följe med honom. Andreas presenterade sin bror Petrus för Jesus. Andreas var född i Betsaida vid Galileiska sjön, och innan han anslöt sig till Jesus var han lärjunge till Johannes döparen. Joh 1:35-42

Enligt kyrkohistorikerna kom Andreas med tiden till Mindre Asien och Skytien där han predikade evangeliet längs Svarta havets kust ända upp till Volga. Enligt traditionen blev han korsfäst på ett X-format kors, som blivit känt som  Anderaskorset.  Han begravdes i Patras, en stad i Akaia. 

Andreas är Rumänien och Rysslands skyddshelgon

Attribut: Ett X format kors, då han led martyrdöden på ett sådant kors.

Jakob den äldre

Jakob var en av Sebedaios sönder och räknas vanligen upp tillsammans med sin bror Johannes. Jakob tillsammans med hans bror Johannes var en av Jesus första lärjungar. Jesus kallade dem för ”Åskans söner” (Mark 3:17) kanske på grund av deras temperament. Jakob var fiskare och både han och hans bror Johannes lämnade sin fars rörelse för att följa Jesus (Matt 4:21-22)

När Herodes Agrippa lät halshugga Jakob omkring år 44 e. Kr (Apg 12:1-2) blev han den förste martyren bland apostlarna. Enligt en legend reste Jakob till Spanien och förkunnade evangeliet där men sedan återvände till Palestina. Efter hans avrättning fördes hans kropp på ett mirakulöst sätt till norra Spanien och senare till Santiago de Compostela, som under medeltiden blev en av världens mest berömda vallfartsorter.

Jakob är skyddshelgon för alla smeder, kroppsarbetare, soldater och veterinärer.

Attribut: avbildas som pilgrim med stav, hatt och ränsel. I hatten bär han en pilgrimsmussla. (Pilgrimsmusslan medfördes av pilgrimerna som bevis på att de vallfärdat till Santiago)

Johannes 

Johannes var en yngre bror till Jakob. Tidigare hade han varit lärjunge till Johannes döparen. Hans var son till Sebedaios som var fiskare och troligen ganska välbeställd. Både Jakob och Johannes arbetade för sin far men lämnade honom för att följa Jesus och bli människofiskare (Matt 4:19). Johannes betraktade sig själv som nära vän till Jesus.

Tillsammans med Petrus och sin bror Jakob var han med när Jesus väckte Jairos dotter till liv (Mark 5:21-31) och när Jesus uppväckte Lasaros från de döda (Joh 11: 1-29). Tillsammans med Petrus följde han med när Jesus förhördes och dömdes till döden och stod sedan invid korset när Jesus dog. Vid korset bad Jesus Johannes att ta hand om Jesu mor Maria. Johannes lät henne bo i sitt hem i Jerusalem.

Han var bekant med översteprästen och åtnjöt diverse sociala förmåner. Han beskrivs som en av "pelarna" i församlingen i Jerusalem och han var fortfarande kvar där när Paulus var i Efesos år 58. När Paulus lämnat Efesos skickades Johannes dit för att ersätta honom, omkring år 65. Där tillbringade han också de sista åren av sitt liv.

Under en av förföljelserna under kejsaren Domitianus tid tvingades han under en kortare tid gå i exil på ön Patmos. Där mottag han de uppenbarelser som finns nedtecknade i  "Johannes uppenbarelse".  Johannes överlevde alla de andra apostlarna och var den ende av dem som inte dog martyrdöden. Traditionen säger att han dog en naturlig död i Efesos, i nuvarande Turkiet omkring år 100 e Kr.

Johannes betraktas traditionellt som författare till flera av Nya testamentets böcker: Johannes evangeliet, 1, 2 och 3 Johannes brevet samt Johannes Uppenbarelse.

Johannes är skyddshelgon för alla författare, teologer, förläggare, bokhandlare, redaktörer och målare.

Attribut: En kalk. Enligt traditionen gav en präst vid Dianatemplet i Efesos honom en giftbägare att tömma. Men när Johannes gjorde korstecknet över bägaren flydde giftet i en orms gestalt.

 

Filippos

Filippos kom från Betsaida i Galiléen. I Johannesevangeliet presenterar han en man vid namn Natanael för Jesus. Filippos tycks ha intagit en framträdande roll bland apostlarna annars vet vi inte mycket om honom. Vid den sista måltiden bad Filippos Jesus att visa dem Fadern. Jesus svarade att ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh 14:8-11). 

Han predikade evangeliet i Samarien och enligt traditionen verkade han bland annat i Frygien, i dagens Turkiet,  dit han uppenbarligen begett sig med sin familj. Hans verksamhet slutade med att han korsfästes och stenades till döds i den frygiska staden Hierapolis. Där begravdes han också, och hans döttrar begravdes tillsammans med honom.

Filippos är hattmakare och konditorers skyddshelgon

Attribut: En korsstav. Detta attribut har en tvåfaldig bakgrund: dels berättar legenden att Filippos fick en avgudabild att falla sönder genom att hålla upp en korsstav mot den, dels uppger traditionen att han lidit korsdöden. Hans kors har ibland en dubbel tvärbjälke.

BARTOLOMAIOS

Bartolomaios , även känd som Natanael. Han var en av de lärjungar som var med vid Jesu himmelsfärd. Det berättas från olika källor att han en tid senare begav sig som missionär till "Östern", vilket troligen var Indien. Enligt traditionen predikade han där med utgångspunkt från Matteus evangelium, som han även översatte till deras språk. Han sägs också ha fört kristendomen till Armenien där han led martyrdöden i staden Albinopolis. Traditionen säger att han blev flådd levande och sedan korsfäst upp och ned. Hans bestialiska öde har gjort att han utnämnts till alla garvares skyddshelgon.

Attribut: En kniv och ibland även med sin egen hud i handen som syftar på att han blev levande flådd.

Matteus

Matteus namn betyder ”Guds gåva”. I Lukasevangeliet kallas han för Levi och i Markusevangeliet förekommer båda namnen.  Han räknas också upp som son till Alfaios och antas därför vara bror till aposteln Jakob den yngre. Hans mor hette Maria som var en av kvinnorna som blev vittnen till Jesus uppståndelse när de gick till Jesu grav för att avluta balsameringen av hans kropp. Matteus betraktas enligt traditionen som författare till Matteusevangeliet.

Innan han kallades till lärjunge var Matteus tulldrivare i Kafarnaum.

En dag när Jesus går förbi tulldrivarens hus kallar han Matteus att följa honom. Nu avsade han sig samarbetet med den romerska ockupationsmakten och började istället att göra gemensam sak med Simon seloten som skull ha varit Matteus dödsfiende om de inte omvänt sig.

Det finns en legend som säger att han, efter att ha förkunnat budskapet om riket i Etiopien och Egypten, dog martyrdöden på order av kung Hircanus. Andra säger att han dog för sin tro  i Hierapolis i Turkiet.

Matteus är skyddshelgon för bankmän, revisorer, börsmäklare samt tull- och skattetjänstemän.

Attribut: En bok. Ibland kan han ha ett svärd vilket uppges ha varit hans martyrredskap

Tomas (tvillingen)

Thomas framstår i Johannesevangeliet som en riktigt pessimist. När Jesus beslutar sig för att bege sig till Betania där Lasaros nyss dött, reagerar Tomas med att säga till de andra lärjungarna: ”Låt oss gå med för att dö med honom” (Joh 11:16). Lasaros var bror med Marta och Maria.

Efter uppståndelsen visade sig Jesus för alla lärjungarna utom Tomas som inte var närvarande. När de andra berättade för Tomas att Jesus levde trodde han dem inte. Han sade: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålelen och sticka handen i hans sida tror jag de inte” (Joh 20:25) För den skull brukar han kallas ”Tomas tvivlaren”.  En vecka senare visade sig Jesus för Tomas och uppmanade honom att sticka fingret i hans spikhål men han gjorde det aldrig. Istället föll han på knä och utropade att Jesus var hans Herre och Gud.

Enligt traditionen reste Tomas till Indien som missionär. Traditionen säger också att han var närvarande när Jesu mor Maria togs upp till himlen. Efter hennes begravning förflyttades han till hennes grav, där han blev vittne till hur hennes kropp togs upp till himlen. När hon reste sig ur graven tappade hon sin gördel (bars kring midjan som en del av den yttre klädnaden) Tomas avbildas ofta när han tar emot gördeln. 

Även han dog martyrdöden omkring år 53 e Kr,  men det är osäkert på vilken plats. Enligt somliga källor dog och begravdes han i Edessa, medan andra källor säger att han led martyrdöden i den indiska staden Calamina, där han stacks ner med ett spjut eller en pil.

Han ses som skyddshelgon för Indien och för alla arkitekter, tvivlande människor och teologer.

Attribut: En lans eller en vinkelhake. Lansen syftar på hans martyrredskap. Vinkelhaken syftar på en gammal tradition att han i Indien skulle bygga ett palats åt en furste. Vinkelhakar är ett tecken på hans verksamhet som byggmästare.

 

Jakob den yngre (son till Alfaios)

Jakob var en yngre bror till Matteus. Jakob förekommer i uppräkningen av de tolv apostlarna och hans mor Maria nämns som en av de kvinnor som stod vid Jesu kors. Hon gick också till Jesu grav för att slutföra balsameringen av hans kropp.

Enligt traditionen färdades Jakob till Egypten för att predika kristendomen.
Jakob är skyddshelgon för alla farmaceuter och för de döende.

Attribut: Tygvalkarstång, en slags klubba som nyttjades vid tygberedning. En påk eller klubba, då han enligt traditionen slogs ihjäl med något av dessa redskap. En såg då vissa traditioner säger att han sågades i bitar efter att han korsfästs.

Judas Taddaios 

Judas omnämns ibland som Sankt Judas och antas ofta vara den Judas som räknas upp som Jesu bror och som har skrivit Judasbrevet. Enligt historieskrivare (Eusebios) kan Taddaios ha varit brudgum vid bröllopet i Kana där Jesus förvandlade vatten till vin.

Han kan ha varit den som förde kristendomen till Armenien.

Han är de hopplösa fallens särskilda skyddshelgon.

Attribut: En påk eller yxa, då han enligt traditionen blev ihjälslagen med något av dessa verktyg.

Simon seloten

Namnet Simon betyder på hebreiska ”den som lyssnar”. Simon seloten nämns bara fyra gånger i Nya testamentet

Simon var selot när Jesus kallade honom som lärjunge. Seloterna var en politisk motståndsrörelse bland judar. I ännu högre grad än andra judar sökte alltså Simon efter en politisk ledare som skulle störta romarna och såg säkert i Jesus den som skulle kunna uppnå hans politiska mål.

Från att ha varit terrorist förvandlades han till en man som predikade evangeliet om att Jesus dött för att rädda människorna från synden, inte för att leda en militär styrka mot den utländska ockupationsmakten. 

En spridd tradition säger att Simon, efter att ha vittnat om den kristna tron i Egypten, anslöt sig till Taddaios i Persien och Armenien, där båda dog som martyrer. En annan tradition säger att han reste till Afrika och ytterligare legender berättar att han led martyrdöden genom att sågas i två stycken i Persien. I konsten framställs han ofta med en såg.

Han är skyddshelgon för timmerhuggare och garvare.

Attribut: En såg, då han enligt traditionen sågades mitt itu.

Judas Iskariot

Judas hade ansvaret för gruppens kassa och förskingrade en del av den (Joh 12:4-6).

Judas utlämnade Jesus till de religiösa ledarna i Jerusalem - som i sin tur överlämnade honom åt romarna - för en ersättning om trettio silvermynt, det normala priset på en slav. 

Matteusevangeliets författare berättar att Judas fylldes av ånger och lämnade tillbaka pengarna och därefter begick han självmord genom att hänga sig. De religiösa ledarna använde pengarna till att köpa ett stycke mark till begravningsplats för fattiga (Matt 27:5-9)

Apostlagärningarna berättar hur Petrus förklarar att ”med lönen för sin ogärning köpte han sig en bit jord. Men där föll han framstupa, och buken sprak så att inälvorna rann ut. Det blev känt för alla i Jerusalem och sedan kallades platsen på deras språk för Akeldamak, det vill säga Blodsåkern” (Apg 1:18-19)

Mattias

Mattias var den apostel som blev vald, genom lottdragning, till Judas Iskariots efterträdare. Han uppges ha lidit martyrdöden genom att halshuggas med en bila.

Attribut: Bila

 

 

Paulus

Paulus upptogs som apostel långt senare men kom att få ett sådant inflytande att han ofta har fått en plats i apostlakollegiet. Det är inte ovanligt att han avbildas som en av apostlarna och någon av de mindre starkt profilerade apostlarna utelämnats

Attribut: Svärd då han blev halshuggen med ett svärd. Han har i regel kal panna, ibland benämnd Paulustonsuren.

Den messianska förväntan

I evangelierna talar Jesus om att grunda ett nytt rike och rädda sitt folk. Judarnas messianska förväntan- som delades av Jesu lärjungar - var att Messias skulle störta romarna och återge judarnas hemland den ställning det haft under sitt ärorika förflutna, på Davids och Salomos tid. Det har spekulerats i att Judas genom sitt samröre med myndigheterna helt enkelt hoppades på att kunna tvinga Jesus att äntligen inleda sitt krig med romarna.

Inte förrän efter pingsten förstod lärjungarna till slut vad Jesus menade med att hans rike inte hör till denna världen (Joh 18:36) Jesus hade inte kommit för att störta romarna med våld, utan för att rädda människor från synden.

300 år senare fick det ändå politiska konsekvenser då romerska riket som så länge hade förföljt de kristna istället anslöt sig till kristendomen. En mer genomgripande och total revolution än någon selot hade kunnat föreställa sig.