Gravsten på Heda kyrkogård. En stor stående sten .
Foto: L Nilsson

Karl Fredrik Wasén

HEDA: Kyrkoherde i Svanshals och Kumla 1914-1934. När han slutat sin tjänst bosatte han sig i Heda socken.

Karl Fredrik föddes 1856 i i Ånimskog i Dalsland. Han blev student i Uppsala och prästvigdes sommaren 1890. Efter några år som komminister kom han till Svanshals och Kumla där han blev kyrkoherde 1914 och några år senare även kontraktsprost i Lysings kontrakt.

1934 slutade han sin tjänst och som emiritus kyrkoherde bosatte han sig i Heda socken. Karl Fredrik studerade hela sitt liv och var en av de bäst humanistiskt bildade prästerna på sin tid. Med stort intresse tog han del av församlingslivet och blev en mycket god herde och själasörjare. Sitt glada lynne bevarande han hela sitt liv. Och även om predikan ibland blev något för lärd för de vanliga åhörarna gjorde det ingenting då hjärtetonen och den varma hänförelsen kändes ändå.

Familjen Wasén utanför Svanshals prästgård
Familjen Wasén utanför Svanshals prästgård Foto: Oscar Karlsson

År 1895 gifte han sig med Kristina “Stina” Sofia Ström och tillsammans fick de 14 barn som de fostrade på bästa sätt under de ekonomiskt blygsamma förhållanden som familjen alltid fick leva i. Barnen fick dock möjlighet att läsa vidare. Flera av barnen blev bland annat lärare, polis, fotograf, montör, sjuksköterska

Karl Fredrik Wasen avled den 31 dec 1944 och ligger begravd på Heda kyrkogård. Här vilar även hustrun Kristina Sofia (1878-1971)