Kulturarv

Kulturarvet och kyrkogården

Svenska kyrkan vårdar ett stort kulturarv, både i kyrkor och på kyrkogårdar. Våra kyrkogårdar har så mycket att berätta om bygden och personerna som levde där

Bibeln, symboler, kyrkan o inventarier

Vill du veta mer om bibeln, personerna och berättelserna. Kyrkan är full av olika symboler och berättelser som vi ofta missar. Följ med och se vad som finns i kyrkan och på kyrkogården.

Kristna helgon och legender

De äldsta kristna helgonlegenderna var skildringar av martyrers död. Två sådana utförliga martyrberättelser finns redan i Nya Testamentet, som skildrar Johannes döparens och Stefanos' avrättningar.

Kyrkobyggnadens inventarierbok

I varje kyrka finns en inventarieförteckning av kulturhistoriskt värdefulla inventarier. Dessa finns förtecknade i Svenska kyrkans inventarieregister Sacer.

Broderad detalj på röd mässhake.

Lär dig mer om kyrkliga inventarier och dess vård

Här på sidan hittar du länkar till dokument som ger råd och vägledning för arbetet med inventarier. Riktar sig främst till dig som hanterar inventarier och kyrkorummet i församlingarna.

Dopfunt i Ekeby kyrka. En stor stenfunt.

Filmer om kulturavet och fastigheter

Här kan du se filmer om vård av inventarier och kyrkorummet producerade av Växjö stift. Svenska kyrkan i Lund har spelat in sex filmer om kulturarvet och fastigheter.