Lyssna

Kyrkorummets symbolik

När församlingen samlas i sin kyrka är den något mer än bara ett rum. Själva rummet fungerar och sjunger med i gudstjänstens liturgi och det är för detta ändamål kyrkan byggts.

Både den yttre kyrkan och kyrkorummets inredning är fullt av symboler. Kyrkorummet är en del av det liturgiska språket och talar till oss genom sin utformning och inredning

Kyrkorna är byggda under olika stilperioder och har olika form som talar till oss på olika sätt

Kyrkans korsform har tolkats som en bild av den korsfäste Kristus. Korskyrkan förkunnar evangelium och korsarmarna är Kristi utsträckta armar. Kyrkans skepp bildar kroppen och  koret en bild av huvudet.

Kyrkans orientering i öster - väster visar på en rörelse från väster till öster och från öster till väster. I öster bor Gud och ur hans famn stiger solen upp med ljus och liv. Därifrån skall Kristus en gång komma åter i härlighet. I väntan på honom kommer vi från mörkret i väster och firar vår gudstjänst med ansiktet vänt mot öster.

Vägen från porten i väster till altaret i öster blir då en bild av människans väg genom livet från mörkret i väster till evigheten i öster.  Altarrundelns halvcirkel sluts på andra sidan väggen till en hel cirkel, evighetens symbol. Vid denna slutna altarring firar vi nattvard i gemenskap med Herren Kristus och ”alla trogna i alla tider och med den himmelska härskaran”.

Upp till Det Allraheligaste i templet ledde en trappa. Därför ser vi i många kyrkor trappsteg upp till koret. Vid trappan i templet hängde förlåten som stängde vägen för vanligt folk. När Kristus dog på korset rämnade förlåten i templet uppifrån och ända ned. Nu fick människor fritt tillträde till ända fram till Gud. I kyrkan hänger inget förlåt, istället kan det hänga ett triumfkrucifix mellan koret och långhuset, bilden av honom som öppnade vägen till Gud.

Centralkyrkan har ett annat budskap. Med sin runda form samlad kring altaret, ger den en bild av lärjungarnas andliga gemenskap med Kristus och varandra. Altaret står i mitten och prästen är vänd mot folket (verus populum). Människorna är vända mot varandra och på så sätt får gemenskapen ett synligt uttryck.

En annan symbollinje går mellan söder och norr, från sydväggen till norrväggen. Det tolkas som en tidslinje med det gamla förbundet med fångenskapen i Egypten, vandringen genom öknen och alla profeterna fram till Johannes döparen. Denna symbolik finns på kyrkorummets södra sida som representerar Gamla testamentet. På andra sidan mittgången tar det nya förbundet vid där jungfru Maria är den första personen i det nya förbundet som representerar det nya förbundet. Det är därför denna sida kom att kallas spinnsida eller kvinnosida. Där står med få undantag predikstolen, där man läste och predikade över evangeliet. Så kom norra sidan att representera Nya testamentet.