Lyssna

Pilgrimspark i Västra Tollstad

En plats för meditation, naturupplevelse och såväl fysisk som andlig och själslig upptäcktsfärd.

Vid Västra Tollstad kyrka finns nu en liten pilgrimspark på 50 kvadratmeter. Temat på parken fokuserar på pilgrimsvandrarens sju nyckelord: frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, långsamhet, andlighet och delande. Varje nyckelord brukar symboliseras av en pärla och ses ofta på armband. Här i parken finns dessa i pärlor i stort format.

En plats för meditation och stillhet

I parken finns soffor att sitta på för att antingen meditera kring nyckelorden eller bara njuta av den underbara utsikten över Omberg. Vid portalen in till parken finns en brevlåda med ett häfte med en djupare beskrivning av varje pärla samt en bön.

– Vi är så glada att ha den här platsen. Till exempel som startplats eller mål för vandring. Eller för att upptäcka något nytt, hos sig själv, hos Gud eller skapelsen. Sluta aldrig upptäcka! säger Tomas Wettermark, präst och församlingsherde i Ödeshög.

Parken invigdes Annandag påsk, 5/4 - 2021, av biskop Martin Modéus.

Pengar har skänkts av Västra Tollstads kyrkliga syförening som har gjort det möjligt att iordningställa denna park. Ett stort tack till er!

Pilgrimens krans

Pilgrimens krans finns att köpa på församlingsexpeditionen i Ödeshög (församlingshemmet) och i Västra Tollstad kyrka i sommar när kyrkan är öppen. Pris 50 kr

Biskop Martin Modéus inviger Pilgrimsparken

Foto: Jenny Egerborn