Prosten Landström

ÅSBO: ”Vem är den ståtlige mannen? Se hur det lyser upp, där han går fram! Ljusglimten i hans milda goda blick giva ögon ny glans. Ung och gammal drages till honom” så beskriver vännen och kollegan Sixten Dahlquist prosten Kristian Mauritz Gustaf Landström.

Mauritz Landström föddes i Rogslösa den 22 sept 1845. Han var son till fanjunkare Carl Edvard Landström och Gustava Enander Landström. De bodde på Rogslösa rusthåll.
Han studerade i Uppsala och prästvigdes 1870 och i feb 1884 tillträde han som kyrkoherde i Åsbo och blev prost 1909.
Prosten var en god sångare och genom sin naturliga värdighet och förståelse för det vackra och sköna samt genom sin livfulla förkunnelse gjorde han gudstjänsterna till verkliga högtidsstunder. Sin sista insats i arbetet gjorde han hos missionssykretsen och på vägen hem insjuknade han och dog 3 månader senare den 6 jan 1927.

Mauritz var inte gift eller hade några barn. Han köpte loss sin föräldragård i Rogslösa där hans två äldre systrar fick en trygg och bekymmersfri ålderdom. Det är dessa båda systrar som ligger gravsatt här, Hilma och Agnes Landström.
Även hans mor Gustava Landström ligger i samma grav och hon dog 1892. Fadern Fanjunkare Edvard Landström verkade ha bott sista tiden i Åsbo, troligen i prästgården, där han dog 1910. Men han är begravd i Rogslösa.
I sitt testamente blev prästänkor, prästbarn samt blivande präster framförallt ihågkomna.

Grav på Åsbo kyrkogård B3 B5