Tre trätavlor hänger på väggen med ett kors, ett ankare och ett hjärta som motiv.

Studiebesök - historia och symboler

Välkommen att lära och kunskapa om historia och symboler i våra historiska miljöer i Svenska kyrkan.

Kyrkdetektiven (Åk 1-2)

Tid & Plats: Ekeby kyrka, ca 60 min (Tider kommer för VT 2024)

En spännande upptäcktsresa i en av de äldsta byggnaderna i Boxholms kommun. Vi löser ett mysterium ihop genom att undersöka orgeln, trösta prästen, hjälpa kyrkvaktmästaren och gå på symboljakt!

Atterbom och hembygden (Åk 2-3)

Tid & plats: Tid för detta besök bokas vid förfrågan. Åsbo kyrka (ca 45 min)

Vi gör en tidsresa 200 år tillbaka i tiden och träffar Per-Daniel Amadeus Atterbom i egen hög person! Vi får en inblick i hur livet runt Åsbo och Boxholm var förr i tiden samt en kortfattad och rolig introduktion till Atterbom och händelserna kring honom.

Medeltidsbesök (åk 6)

Tid & Plats: Tid för detta besök bokas vid förfrågan. Åsbo kyrka (ca 45 min)

Vem var det egentligen som invigde Åsbo kyrka på 1100-talet? Hur var livet i Åsbo och Boxholm på den tiden och vem var egentligen Märta Somme? Vi gör en tidsresa nästan 1000 år tillbaka i tiden, tar en titt på omgivningarna och reder ut mystiska frågetecken…

Luther! (åk 5)

Tid & Plats: Tid för detta besök bokas vid förfrågan. Boxholms församlingshem (ca 60 min)

Vi träffas i Boxholms församlingshem och Boxholms kyrka och pratar om Martin Luther, katolska kyrkan, reformationen, livet på 1500-talet och vad allt detta har med oss att göra idag – 500 år senare.

Symbolvandring (åk 6)

Tid & Plats: Tid för detta besök bokas vid förfrågan. Ekeby kyrka (ca 45 min)

Vad är en symbol egentligen? Hur såg symbolspråket ut förr i tiden?Symbolvandringen tar med eleverna på en upptäcktsfärd framförallt i kyrkorummet i Ekeby kyrka. Vi letar efter och identifierar gamla religiösa symboler och deras innebörd. Besöket avslutas också med en lite mer djuplodande workshop/samtal omkring nutida inre och yttre symboler i ens eget liv och i världen omkring oss.