Foto: Rebecca Pedersen

Sommar i Svenska kyrkan

Under sommaren fylls kyrkorna med mycket musik, en del gudstjänster firas utomhus, sommarcafé, utflykter och vandringar. Häng med till lekparken eller ta en cykeltur till en sommaröppen kyrka. Möjligheterna är många och hoppas du finner gemenskap även under sommaren då många av de ordinarie grupperna har sommarlov.

Här nedan hittar du en del sommaraktiviteter. Ta också del av programmet i församlingsblad, kalendern här på webben, appen kyrkguiden och affischer och anslag vid kyrkor och församlingshem.

Sommaröppna kyrkor 2024

Välkommen in i kyrkan när du åker förbi eller du kanske bor nära din kyrka. Under sommaren står många kyrkor öppna. Nu kan du också få en guidning via din mobiltelefon

Våffelcafé i Lundby kapells trädgård

Fredagar 9.30-12.00 i Lundby kapell, Mjölby. Vi sitter ute i trädgården och äter våfflor i trevligt sällskap. Våfflor gräddas fram till 11.30. Det smakar gott för både mage och själ eftersom överskottet går till diakonin.

Veta kyrka interiör.

Kalender för församlingarna i pastoratet

Här nedan hittar du kalendern för alla församlingar. Under kalendern finns länkar till respektive församlings egen kalender. Du hittar även kalendern i appen Kyrkguiden som du laddar ner gratis i din mobil.

Stadsparken i Mjölby. Blommande buskar och svartån med en fontän.

På gång med kyrkan hela sommaren

Tipspromenad i Mjölby Stadspark varje torsdag kl 10-12. Start 16 maj och avslutas 26 september. OBS ingen tipspromenad 6 juni

Stigport vid Normlösa kyrka.

Digitala guider av kyrkor och kyrkogårdar

Här byggs det upp digitala vandringar där du kan läsa mer och gå en digital vandring samt lyssna på guidningar av pastoratets kyrkor

En lapp till en tipsrunda hänger på ett träd. En grupp barn och vuxna står i solskenet i bakgrunden.

Tipspromenad i Skänninge

Skänninge: Tisdagar, jämna veckor med start 11 juni och avslutas 1 oktober. Start kl 9.30-12.00 vid församlingshemmet. OBS ingen tipspromenad under Skänninge marken.

Lundby kapell i Mjölby

Sommarkvällar i Lundby

Mjölby: Varje tisdag i sommar bjuder Lundby kapell in till ett enkel program med olika talare och aktiviteter. 25 juni - 27 augusti kl 18.00-20.00

Sommarmusik i Viby kyrka 20 augusti

Pärleport till Elvis. Johan och Gunilla Sigvardsson spelar och sjunger sina favoritsånger. Viby kyrka tisdag 20 augusti kl 19.00 i Viby kyrka

Orgelkonsert i Herrberga kyrka 27 augusti

Schiörlinorgeln 225 år! "Tidlöst - 1000 år på en timme" Maritn Riessen, organist Vikbolandet, spelar musik från flera århundraden på den jubilerande Schiörlinorgeln. Herrberga kyrka tisdag 27 augusti kl 19.00.

Församlingsresa ut i det blå

Boxholms församling bjuder in till församlingsresa 17 september

Bussresa till Sandgrund i Karlstad