Symboler

När du tittar dig omkring i kyrkan finns där en mängd bilder, skulpturer, bokstäver med mera som oftast har en symbolisk betydelse och vill berätta något mer.

Alfa och omega, det grekiska alfabetets första och sista bokstäver, är en Kristussymbol. Jesus beskriver sig själv som A och O (Upp 1:8, 22:13)

Budorden. Tavlor med de tio budorden talar om dygden och varnar för lasten. Lagtavlorna ingår ofta i predikstolarnas dekor. Vanligen är budorden markerade med romerska siffor och bud I-III på ena tavlan och bud IV-X på den andra tavlan. Indelningen återspeglar indelningen i Luthers lilla katekes.

Druvklasen eller vinträdet är en bild av Jesu blod och nattvarden (Joh 15)

Duvan är den vanligaste symbolen för den helige Ande. Den avbildas med näbben nedåt, eftersom Anden kommer från höjden

Dödskalle med två korslagda ben. Ser vi ofta på gravhällar och ibland på altartavlor. Symbol för döden och livets förgänglighet. Men också symbol för död och uppståndelse, hoppet om frälsning i och genom Kristus.

Adam, den förste Adam, Kristus den andre Adam. ”Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv” 1 Kor 15:45. De korslagda benen är Adams jordiska kvarlevor.

Det finns legenden om livets träd när Adam begravdes. När Adam var döende ville han ha en gren från Livets träd. Hans son Set gick till paradiset och bad att få en gren men ängeln släppte inte in honom. Men det hängde några grenar över muren och de fick Set ta av. När Adam dog planterade Set en gren av Livets träd som han fått från paradisen. Grenen växte upp till ett träd som sedan användes för att tillverka Jesu kors. Dödskallen symboliserar därför både förgängelsen och uppståndelsen.

Fisken är en Kristussymbol då begynnelsebokstäverna i orden Jesus Kristus, Guds son, Frälsaren, på greksika blir ordet för fisk. ICHTHYS

Fågeln Fenix, som enligt legenden steg upp ur sin egen aska, är en bild av Kristi uppståndelse

Glorian syftat på den avbildades helighet.

IHS är de tre första bokstäverna i Jesu namn på grekiska IHSOUS.

IHWH Den vanligast symbolen för Fader är det hebreiska gudsnamnet ”Jag är” med hebreiska bokstäver IHWH, eller på västerlänskt vis, Jahve.

INRI är en förkortning av den latinska inskriptionen  på Jesu kors: Jesus från Nasaret, judarnas konung

Lammet symboliserar Jesus eftersom man kan se Jesus som Guds offerlamm, som bär och sonar människornas synder. Ibland framställs lammet med en segerfana.

Pelikanen, som enligt legenden rispar sitt eget bröst och på så sätt håller sina ungar vid liv med sitt eget blod, är en bild av Kristi försoningsdöd

Rosen är en symbol för Maria och en mängd andra blommor kan också symbolisera Maria.

Timglas symboliserar den mänskilig förgängelsen och tidens flykt.

Tuppen på kyrktornet är en symbol för vaksamhetens dygd och går tillbaka till berättelsen om hur Petrus som förnekar Jesus kommer till besinning när ”hanen” gol.

Tranan är också en symbol för vaksamhet. Den kan man ibland se avbildad på timglasen. En trana som står på ett ben och håller en sten i den andra fotens klor: skulle trana tappa stenen - genom att somna- faller stenen på den andra foten och väcker genast fågeln.

Vit lilja är en symbol för Marias oskuld och renhet.

XP är de två första bokstäverna i grekiskans Christos, XPICTOC

Timglas i Veta kyrka