Trehörna kyrka. En vit träkyrka.
Foto: L Nilsson

Trehörna kyrka

Vackert inbäddad i grönskan vid Trehörnasjön ligger en vit träkyrka väl värd ett besök. Gå en rundtur i kyrkan och lyssna till en guidning nedan

lyssna på en guidning om trehörna kyrka

Klicka på bilden och lyssna på en guidning om Trehörna kyrk Foto: L Nilsson

En liten röd spånklädd kyrka uppfördes första gången 1647. Den lilla kyrkan blev dock för liten, varför det beslöts på sockenstämman 1858 att kyrkan skulle byggas till. 1862 stod den nya träkyrkan färdig. I Trehörna hade man inte råd med en stenkyrka, utan byggde träkyrkan med stenkyrkan som förebild.

Det nya templet godkändes bara som provisorium och invigdes som kyrka först vid 100-årsjubiléet 1962.
I kyrkans gravkammare vilar flera av Trehörna säteris ägare. Även församlingens grundare, överste Axel Ribbings hustru med barn. Paret Ribbing bekostade den första 1600-talkyrkan och skänkte många av inventarierna. På nattvardskalken finns det Ribbingska och Sperlingska vapnen.
Bland inventarierna finns ett krucifix från 1200-talets Frankrike. Dopfunten av trä är tillverkad av Bernhard Fäldt, Tranås.
En dörr med målad dekoration är troligen en rest från 1600-talets altartavla.