Västra Hargs Kyrka

Kyrkan är vackert belägen vid Hargssjön, i södra delen av Mjölby kommun. Den byggdes 1815 och ersatte då en medeltida kyrka, troligen från 1200-talet.

Västra Hargs kyrka.

Guidad vandring i Västra Hargs kyrka och kyrkogård

Kyrkan är vackert belägen vid Hargssjön, i södra delen av Mjölby kommun. Kyrkan byggdes 1815 och ersatte då den medeltida kyrka, troligen från 1200-talet.

Stigport vid Normlösa kyrka.

Digitala guider av kyrkor och kyrkogårdar

Här byggs det upp digitala vandringar där du kan läsa mer och gå en digital vandring samt lyssna på guidningar av pastoratets kyrkor

Lyssna på en guidning om Västra Hargs kyrka

Klicka på bilden och lyssna på en guidning om Västra Hargs kyrka Foto: Tommy Hwitfeldt
Altartavlan Västra Hargs kyrka föreställande Kristi himmelsfärd.

Hur altartavlan i Västra Harg kom till

Tack vare ett brev, som konstnären Robert Hugo Jäckel själv skrivit, får vi en levande inblick i hans arbete med motivet "Jesu himmelsfärd" sommaren och hösten 1921 i Västra Hargs kyrka

Kyrkan är uppförd i gråsten och delar av den gamla kyrkan ingår i den nuvarande. Man kan se rester från kyrkmålningar som bevarats i tornkammaren. Altarprydnaden utgörs av en målning av konstnären R H Jäckel. Den tillkom 1921 och föreställer Jesu himmelsfärd. Exteriören är enkel, i det tidiga 1800-talets nyklassicistiska stil.

1797 brann prästgården och kyrkans arkiv blev tillsammans med kyrkoherden lågornas rov.
Många av den gamla kyrkans föremål såldes på auktion. Dopfunten av sandsten är från 1200-talets början, samtidig med den gamla kyrkans tillkomst. Kyrkan äger också två brudbänkar från 1700-talets början, målade i allmogestil.