Gravstenar Västra Hargs kyrkogård

Västra Hargs kyrka.

Guidad vandring i Västra Hargs kyrka och kyrkogård

Kyrkan är vackert belägen vid Hargssjön, i södra delen av Mjölby kommun. Kyrkan byggdes 1815 och ersatte då den medeltida kyrka, troligen från 1200-talet.

Kvinnor i Västra Harg

Jenny Johansson

VÄSTRA HARG: En av dessa strävsamma, händiga och godhjärtade kvinnor som höll ihop familjen och hemmet. Men också gav en hjälpande hand till grannar och vänner.

Alva Widerström

VÄSTRA HARG: Knypplade spetsar till Europas kungahus

Jacqueline Mathilda Kugelberg

En färgstark kvinna som var ägare till Spellinge säteri

Anna Sofia Andersson

VÄSTRA HARG: En sann trotjänarinna som började sin bana som piga och arbetade sig uppåt

Gravsten Wallman Kindstrand

Brita Catharina Wallman Kindstrand

VÄSTRA HARG: En tapper kvinna trots stora motgångar i livet

Olyckor och sjukdomar

Nils Hallberg

VÄSTRA HARG: Nils omkom vid en flygolycka i Västra Hargssjön 1961, på sin sista arbetsdag vid F3 Malmslätt, endast 26 år gammal

Piloten och ingenjören Lennart Segerqvist

VÄSTRA HARG: Piloten som byggde eget flygplan men omkom i en flyguppvisning i Tannefors Linköping. I publiken stod hans mor samt hans unga hustru som var gravid med parets första barn.

Familjerna Karlsson och Holmberg

VÄSTRA HARG: Spanska sjukan drabbade Sverige 1918-1920 och i Västra Hargs socken tog sjukan 6 liv.

Hans Gunnar 3 år

VÄSTRA HARG: Endast 3 år gammal omkommer lille Gunnar i en brand i Elimkapellet den 12 april 1946. Brodern Sven Erik Johansson berättar om branden.

Olika yrkesutövare

Kolaren och spelmannen Alvar Sandljung

VÄSTRA HARG: Alvar var kolare i fjärde generationen och lärde sig att hantera fiolen i kolarkojan.

Calle i Nyhagen

VÄSTRA HARG: Carl Oskar Svensson var traktens professionelle finsnickare och beskrivs som snäll, humoristisk med hjärtat på rätta stället.

Enock Roos den siste knekten i Västra Harg

VÄSTRA HARG: Enock tjänstgjorde vid Wifolka kompani på Malmen. När han tog avsked 1950 hade han tjänat kronan i 50 år.

Gustaf Jacobsson

VÄSTRA HARG: Sångfågel med många strängar på sin lyra

Simon Antonsson

VÄSTRA HARG: Simon blev en lokal kändis när han kom cyklande i minimalt med kläder året runt.

Boxholms kyrkogård. Gravar längst med häckar.

En gravsten berättar

Här finns en samling av berättelserna bakom några av kyrkogårdens gravstenar.

Stigport vid Normlösa kyrka.

Digitala guider av kyrkor och kyrkogårdar

Här byggs det upp digitala vandringar där du kan läsa mer och gå en digital vandring samt lyssna på guidningar av pastoratets kyrkor