Gosskören

Det finns många killar som kan sjunga utan att veta om det. Det finns också killar som vet att de kan sjunga, men som inte gör det för vem som helst. Därför finns gosskören i Garvaregården, Lindsdal - en kör bara för killar. Går du i åk 3-6, gillar musik och vill utmanas tillsammans med andra killar, är du välkommen att söka!

Vad är en gosskör?

Killar som sjunger är inte vilka killar som helst. Många associerar gosskör till uppsträckta pojkar i någon engelsk katedral. Men det behöver inte vara så. En gosskör kan se ut hur som helst, sjunga vad som helst och finnas var som helst. Det enda som särskiljer en gosskör från en annan kör, är att den består av enbart sjungande killar och män. Och sådana platser behövs!

Gosskörer har en flerhundraårig historia där unga pojkar och män får möjlighet att utveckla sin musikaliska förmåga tillsammans. I gosskören får du nya vänner och musikutbildning – gratis. Här tränar du din röst, din musikalitet och kreativitet, din förmåga till fokus och samarbete. Här lär du dig musikteori och notläsning, till exempel genom kluriga spel. Du får också lära dig om sammanhanget vi sjunger i - kyrkans traditioner och seder. Körsång är dessutom en bra språk- och lästräning. Men viktigast av allt är att det är kul!

Aktiviteter

Att sjunga i kör är lite som att spela fotboll. Träning i veckan, match på helgen. Vi övar en gång i veckan i Garvaregården, och framträder några gånger per termin. I fokus står kyrkomusiken, med allt från 800-talets munksång på latin till alldeles nyskrivet. Vår hemmaplan är familjemässan i Garvaregården, söndagar kl 10. Vi medverkar vid konserter i församlingens kyrkor, reser på läger och gör utflykter tillsammans. Naturligtvis har vi ett ett skönt häng i anslutning till varje övning. Vad sägs om en kopp varm choklad när du kommer?

Växa tillsammans

Vår gosskör är ännu i det lilla formatet med en långsiktig plan att utökas steg för steg. Inbjudan vänder sig till sjungande pojkar i åk 3-6, med plats för 2-3 sångare ur varje årskurs. Förutom de som bor i närområdet, välkomnar vi sökande från hela Kalmar. Med tiden växer kören både till antalet sångare och i ålder. De äldre och mer erfarna pojkarna blir då viktiga förebilder och mentorer för de yngre. Även under och efter målbrottet kan man fortsätta i gosskör, då som tenor eller bas. Till en början sjunger alla pojkar sopran.

Välkommen att höra av dig om du har några frågor om gosskören. Kontaktuppgifter finner du längst ner på sidan.

Vi hoppas att få se och höra dig snart!

Foto: Inese Paulsone Johansson

Ida Fahl

Organist, Förlösa-Kläckeberga församling

Mer om Ida Fahl

Organist, sångpedagog och kompositör som arbetat i Förlösa-Kläckeberga församling sedan 2017. Ida har mångårig erfarenhet av arbete med körer i olika åldrar, genrer och nivåer.