Några ungdomar spelar rundpingis inomhus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Ungdomsverksamhet

Det finns många mötesplatser för unga i Svenska kyrkan och det finns någonting som passar alla. Här kan du spela sällskapsspel, göra läxorna, hänga och träffa kompisar. Eller varför inte prata om djupa frågor och engagera dig för något som du tycker är viktigt?

Mötesplatser för ungdomar

Konfirmation, läger, ungdomskafé, samtalskvällar och musikverksamhet är några exempel på mötesplatser för ungdomar. För den som går och bär på något tungt finns präster med tystnadsplikt att tala med.

Utbudet av verksamheter, datum och tider varierar i de olika församlingarna. En del av verksamheterna har stängt under skolloven – andra har öppet. Rekommenderad ålder varierar, det bästa är att se efter vad som gäller just i din församling.

Ungdomskvällar

Film, bowling och tävlingar är några av aktiviteterna som kan finnas på agendan under ungdomskvällar i församlingen. Dessa kvällar är för dig som gillar att umgås och hitta på roliga saker tillsammans med andra. Det gör inget om du inte känner någon sedan innan, det här är en perfekt plats att träffa nya vänner på.

Ungdomskaféer

Det är hit du kommer för att umgås med vänner, kanske spela en omgång pingis eller varför inte något spel? Fika, lyssna på musik eller bara umgås utan några krav. Läxhjälp, och gitarrlektioner är bara några av de saker som erbjuds runt om i landet.

Ungdomskaféer riktar sig till dig som är 16 år eller äldre (går i 9:an) och är till för alla. Verksamheten är bred och man måste inte vara aktiv, man får komma hit och bara vara. Ofta har ungdomarna själva möjlighet att få vara med och påverka verksamheten. Det viktigaste av allt är att det ska vara en plats för ungdomar att komma till utan krav.

Forum för engagemang

Den som är ung och vill engagera sig för en rättvisare värld kan delta i ett internationellt arbete i församlingen eller söka till utbytesprogram.

Sök efter ungdomsverksamhet

Verksamhet för ungdomar finns i många församlingar. Sök efter ungdomsverksamhet nära dig i kalendern.

Hitta aktiviteter för ungdomar
Tre ungdomar vilar sig en stund från basketspelandet.

Svenska Kyrkans Unga

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi är en öppen gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

En grupp ungdomar med vänskapsarmband står i en klunga med händerna i mot mitten.

Ansök till utbytesprogrammet

Utbytesprogrammet är för dig mellan 18 och 30 år. Dela vardagslivet, och engagera dig i kyrkan och samhället under tre månader i Filippinerna eller Tanzania. Sista ansökningsdag är 15 mars.

Några glada ungdomar står utomhus.

Bli volontär i en församling

Du som är 18–25 år kan göra praktik i en församling under ett läsår. Du får göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings liv, tro och verksamhet. Som praktikant ingår du i programmet Ung resurs.