Kyrkogårdsförvaltningen

När du undrar över en gravplats, gravskötsel eller har andra frågor som rör kyrkogården.

1. Klart för laddning

Publicerad 8 oktober 2024

Nu finns det laddare för elbilar vid alla kyrkor i församlingen.

2. Ny askgravlund på Forshaga kyrkogård

Publicerad 18 september 2024

Under de senaste åren har askgravlundar blivit ett uppskattat gravskick och platserna fylls snabbt! Nu ska Forshaga kyrkogård få en ny askgravlund och du som är församlingsbo får gärna vara med och tycka till om förslagen!

3. Nu gräver vi för laddstolpar

Publicerad 18 september 2024

Under vecka 38 och 39 kommer grävarbete att utföras inför installation av elbilsladdare på våra parkeringar.

Gravskötsel

Som gravrättsinnehavare ansvarar du för att hålla graven i ett vårdat skick. Om du beställer gravskötsel överlåter du delar av eller hela skötseln till kyrkogårdsförvaltningen enligt våra olika skötselavtal. Klicka här för att komma till beställningen.

Ovårdad grav

Det är gravrättsinnehavarens ansvar att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Varje år besiktigas gravarna för att säkerställa att de sköts om av gravrättsinnehavaren.

Kulturhistorisk inventering och bevarandeplan

En begravningsplats är inte bara en plats för sorg och minnen, det är också ett stort kulturarv.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.