Nyhet / Publicerad 18 september 2024

Ny askgravlund på Forshaga kyrkogård

Under de senaste åren har askgravlundar blivit ett uppskattat gravskick och platserna fylls snabbt! Nu ska Forshaga kyrkogård få en ny askgravlund och du som är församlingsbo får gärna vara med och tycka till om förslagen!

På kyrkogården i Forshaga finns det idag två stycken askgravlundar: Lönnen och Linden. En askgravlund är en mellanform av minneslund/urngrav. Till skillnad från gravsättning i minneslunden, är anhöriga välkomna att närvara vid gravsättningen av urnan. På en gemensam plats, intill gravområdet, finns möjlighet för anhöriga att sätta upp en skylt med namn, födelseår och dödsår, för att hedra den avlidne. De två askgravlundarna är snart fyllda och kyrkogården behöver därför utöka med ett nytt område för askgravlundar.

Var med och tyck till

Tillsammans med Cecilia Hidén, Hidén Konsult AB, har Forshaga-Munkfors församling tagit fram två förslag på olika askgravlundar. Placeringen kommer bli framför kyrkan på gräsytor som idag inte används. Kyrkorådet kommer i höst besluta om vilken askgravlund som ska upprättas. Men först vill vi veta vad ni församlingsbor tycker!

Nedan syns båda förslagen med en kort beskrivning. Därefter följer ett formulär där du får tycka till! Formuläret stänger den 10 oktober.

Vilket förslag gillar du mest:

Kontakt

Vid frågor är du välkommen att kontakta Mattias Kareliusson, kyrkoherde, 054-875511.