Internationella gruppen

Någon ligger i en hängmatta i solen.

Under sommaren finns ett särskilt program för våra aktiviteter

Ordinarie program kör igång den 19 augusti kl 15:00 i Förslövs församlingshem, då det även startar en ny cykelkurs! För frågor om sommarens och/eller höstens program kontakta Anki Nordin, 073-057 73 59.

Små grupper av människor sitter vid olika bord och pratar över en kopp kaffe.

Internationella gruppen behöver fler volontärer!

Hör av dig till Anki Nordin, som kan berätta mer!

Vill du lära dig cykla? Tryck på den blå rubriken

Har du aldrig haft möjligheten att lära dig cykla? Hör gärna av dig till oss, så kanske vi kan hjälpa till! Vem vill inte känna friheten av att kunna sätta sig på cykeln och köra i väg? Kontakta Lena Wargren 076-872 54 08 om du vill veta mer. Håll utkik efter en cykelkurs hösten 2024 då Internationella gruppens drar igång ordinarie program.

Språkcafé

Under terminerna träffas vi på måndagar 15-17 i Förslövs församlingshem. Hit är du välkommen som vill träna på det svenska språket under enkla former, tillsammans med människor från olika länder, kulturell och religös bakgrund. Vi är alltid i behov av fler medpratare. Här finns också möjlighet att lära sig mer om våra olika seder och bruk och få en hjälp in i det svenska samhället och så blir det fika naturligtvis! Språkcafét leds a frivilliga krafter ur Internationella gruppen, ansvarig Anki Nordin tel nr 073-057 73 59

En kvinna i vit sjal serverar mat från spisen. Där finns stora kastruller med ris, någon slags röra, jordnötter och banan.

Lördagen den 12 oktober

Hälsar vi dig välkommen på Måltid i gemenskap (tidigare frukost i gemenskap), kl 10-12:30 i Förslövs församlingshem. Lär mer om det genom att trycka på länken.

Förankrad i kristen grundtanke om alla människors lika värde och respekt för skapelsen verkar

INTERNATIONELLA GRUPPEN

-för en rättvis värld utan hunger, fattigdom och förtryck

- över religionsgränserna

Internationella gruppen består av anställda i församlingen samt frivilliga. Kyrkoherden, Mimmi (km),frivilliga; Anki (kontaktperson SpråkCafé), Lena, Krystyna (kontaktperson Handarbetsstugan) och Anna Paulsson.

VERKSAMHET anordnad av Internationella gruppen:

- Kampanjer, församlingen deltar i Svenska kyrkans rikstäckande kampanjer, som stödjer humanitärt arbete. Vi samlar in medel via kollekter och aktiviteter som församlingen anordnar.

• Julkampanjen sträcker sig från 1:a advent till Trettondag jul
  • Fastekampanjen sträcker sig från Fastlagssöndagen till Palmsöndagen.

-Mötesplatser

• SpråkCafé, måndagar varje vecka kl 15-17 Förslövs församlingshem (i samverkan med Båstad kommun/Biblioteket). Kontaktperson Anki Nordin
  • Internationella Festen; i anslutning till FN-dagen samt Fredskonsert
  • Kaffe på kyrkbacken, mestadels under sommarhalvåret, målet är att samla in minst 6000 kr till vänsstiftet Lui.

- Medvetenhet

• Lui - vårt vänstift samlia in minst 6000 kr/år genom Kaffe på kyrkbacken
  • Hållbar miljö - Fairtraide, ekologiskt och närproducerat vid våra arrangemang
  • Föreläsningar - vi arrangerar träffar/föreläsningar med syfte att öka och sprida medvetandet och förståelse för tex andra kulturer, levnadsförhållanden i världen, rättvisa och miljöfrågor. Vad vill du lära dig mer om?
  • Fredskonsert och Internationell fest firas runt den 24/10, FN-dagen
  • 5/6 Världsmiljö dagen
  • 8/6 Världshavens dag

Övrig verksamhet med internationell prägel

- Medlemmarna i IG bär på ett personligt engagemang inom området och olika verksamhet bedrivs periodvis fristående varefter behov uppstår.

• Handarbetsstugan Kontaktperson Krystyna Thonblad