När nyvalda fullmäktige senast ska ha förrättat val
Det nyvalda kyrkofullmäktige ska senast den 31 december valåret sammanträda för att välja personer till de uppdrag inom församlingen eller pastoratet som avser tiden efter valåret (3 kap. 10 §).
Särskilt för kyrkofullmäktige som ska genomföra val till kyrkliga samfälligheter för särskilda uppgifter
Val av ledamöter och ersättare till begravningsdelegerade i Göteborgs begravningssamfällighet ska hållas av respektive nyvalt kyrkofullmäktige som ingår i samfälligheten senast den 30 november valåret (2 kap. 5 § kyrkostyrelsens beslut [SvKB 2016:8] med närmare bestämmelser om begravningssamfälligheten i Göteborg).
Begravningsdelegerade ska i sin tur förrätta sina val senast den 31 december valåret (2 kap. 17 § nämnda bestämmelser och 3 kap. 10 § kyrkoordningen). Till bestämmelserna finns också en beslutad kommentar som kan ge närmare ledning vid tillämpningen.
Val av ledamöter och ersättare i församlingsdelegerade i Samfälligheten Gotlands kyrkor ska hållas av respektive kyrkofullmäktige som ingår i samfälligheten i sådan tid så att det i samfälligheten finns församlingsdelegerade från den 1 januari året efter valåret (9 § kyrkostyrelsens beslut [SvKB 2005:1] om Samfälligheten Gotlands kyrkor). Även nyvalda församlingsdelegerade behöver sammanträda för att genomföra val till samfällighetens verkställande organ.
Vilka val som ska förrättas i dessa samfälligheter framgår av de närmare bestämmelser som reglerar respektive samfällighet.
Inga val i indelningsdelegerade
En del enheter har blivit föremål för förändringar av den lokala strukturen, indelningsändringar och pastoratsbildningar, som träder i kraft den 1 januari året efter valåret. Om indelningsdelegerade har utsetts har dessa övertagit de gamla beslutande organens befogenheter när det gäller beslut som har sin verkan efter indelningsändringens ikraftträdande, exempelvis budgeten och kyrkoavgiftens storlek för det kommande året (se mer om detta under rubriken Strukturfrågor på intranätet Juridik och kyrkorätt). Valfrågorna ska hanteras av de nyvalda ordinarie organen i de nybildade församlingarna och pastoraten.
Mandatperiodens längd
Kyrkofullmäktige, kyrkoråd och valnämnd
De förtroendevaldas mandatperiod är fyra år, räknat från den 1 januari året efter valåret. Detta gäller för såväl kyrkofullmäktige (3 kap. 7 §) och kyrkoråd (4 kap. 8 §) som valnämnd (38 kap. 4 §). Det bör dock noteras att sittande fullmäktige, kyrkoråd och nämnder har kvar sina mandat till dess mandatperioden för dessa löper ut, dvs. året ut. Detta betyder bl.a. att det är det “gamla” kyrkofullmäktige som ska besluta om budget och kyrkoavgift för året efter valåret. De nyvaldas befogenhet att fatta beslut före årsskiftet begränsar sig till att förrätta de val som avser tiden efter valåret (3 kap. 10 §).
Församlingsråd
Kyrkofullmäktige ska besluta för vilken tid församlingsrådet ska väljas. Mandatperioden är densamma för alla som ska väljas till församlingsrådet. Valet får dock inte avse längre tid än fyra år och det ska alltid ske nyval till församlingsrådet i samband med att en ny mandatperiod börjar för kyrkofullmäktige, vilket är den 1 januari året efter valåret (4 kap. 25 §). Att kyrkofullmäktige själv kan bestämma mandatperiodernas längd öppnar möjligheten för t.ex. studenter som inte avser att bo på orten i flera år att kunna åta sig uppdraget att vara ledamot i ett församlingsråd. Huvudregeln bör dock vara att församlingsrådets ledamöter utses för fyra år. Det nyvalda församlingsrådet får sammanträda under valåret för att välja personer till de uppdrag inom församlingen som avser tiden efter valåret (4 kap. 27 § i kombination med 4 kap. 13 §).
Revisorer
Mandatperioden för auktoriserade revisorer är längst fyra år och för övriga revisorer alltid fyra år.
Kyrkvärdar
Kyrkvärdar utses för mandatperioden. Med detta får förstås den mandatperiod som gäller för det organ som ska välja kyrkvärdar.
Valnämnd och valberedning – vad är skillnaden?
Valnämnd
Valnämnden är vid sidan av kyrkorådet och, i församlingar som ingår i pastorat, församlingsrådet det enda verkställandet organet på lokal nivå. En valnämnds uppgift är att ansvara för de direkta val som genomförs i september.
Valberedning
En valberednings uppgift är att utifrån valresultatet förbereda de indirekta val som kyrkofullmäktige har att förrätta. Kyrkoordningen innehåller inga bestämmelser om valberedning. Detta innebär dels att det inte är obligatoriskt att utse valberedning, dels att det, om sådan utses, inte finns några regler om vare sig storlek och sammansättning eller de former under vilka valberedningen ska arbeta. Har fullmäktige däremot i arbetsordningen tagit in bestämmelser om valberedning gäller dessa och ska följas.
Om fullmäktige tillsätter en valberedning kan valen äga rum på i huvudsak två sätt.
- Det ena sättet innebär att fullmäktige vid sitt första sammanträde utser en valberedning. Ett nytt sammanträde hålls därefter före årsskiftet. Under mellantiden har då valberedningen haft tid på sig att förbereda de olika valen.
- Det andra sättet är att det nyvalda fullmäktige vid ett och samma sammanträde utser såväl valberedning som kyrkoråd samt, för det fall det är frågan om ett pastorat, församlingsråd. En lämplig ordning kan då vara att fullmäktige ajournerar sig sedan valberedningen utsetts. Förhandlingarna återupptas när valberedningen är klar med sitt förslag och kan lägga fram detta i fullmäktige.
En valberednings arbete syftar till att förbereda valen så att dessa kan förrättas i fullmäktige utan en omfattande omröstningsprocedur. Vägledande för valberedningen blir därför reglerna om proportionellt valsätt. Det finns anledning att notera att det naturligtvis är möjligt att genomföra valen även om det inte finns någon formell valberedning utsedd. Informella kontakter under hand med exempelvis företrädare för de olika nomineringsgrupperna kan vara ett alternativt sätt att bereda valfrågorna.
Vem kallar till det första sammanträdet med de nyvalda?
Principen om ålderspresident
Kyrkoordningen innehåller ingen bestämmelse om vem som kallar till det första sammanträdet med det nyvalda fullmäktige. Det är i stället sådant som bör vara reglerat i arbetsordningen. Regelmässigt brukar denna uppgift anförtros den s.k. ålderspresidenten. Om en reglering om detta inte finns i arbetsordningen, kan principen om ålderspresident ändå tillämpas.
Ålderspresidenten är den som varit ledamot längst tid eller, om två eller flera varit det lika länge, den äldste av dessa. Ålderspresidenten utövar ordförandeskapet vid det första sammanträdet till dess ordförande och vice ordförande utsetts.
Vid indelningsändring
För nyinrättade organ, där det funnits indelningsdelegerade, kan lämpligen delegerade fatta beslut om vem som svarar för kallelsen till det nyinrättade kyrkofullmäktiges första sammanträde (jfr KsSkr 2012:5 Strukturfrågor).
Ett annat alternativ är att den som stiftsstyrelsen har utsett att vara sammankallande i indelningsdelegerade också är den som kallar till det första kyrkofullmäktigesammanträdet.
Det är också möjligt att efterlikna principen om ålderspresident (se ovan under rubriken Principen om ålderspresident) genom att den av indelningsdelegerades ledamöter som har blivit invald i det nya kyrkofullmäktige och som har haft ordinarie plats längst i sitt tidigare kyrkofullmäktige sammankallar det första sammanträdet.
Ändring av antal ledamöter
Ett beslut om ändring av antalet ledamöter eller ersättare i kyrkorådet, valnämnd eller församlingsråd behöver inte beredas (3 kap. 25 §). Det innebär att fullmäktige kan ta upp ett ärende av detta slag och fatta beslut om ändringen vid det sammanträde då valen ska förrättas. Även om ett sådant ärende inte behöver beredas, måste det kungöras. En lämplig ordning kan därför vara att i kungörelse till valsammanträdet alltid ta med punkten ”Bestämmande av antal ledamöter och ersättare i [det eller de organ som ska väljas]”.
Termen förtroendevald
Termen ”förtroendevald” är definierad i kyrkoordningen som ”de personer som vid kyrkliga val har utsetts till ledamöter, ersättare och ordförande i beslutande och verkställande organ inom Svenska kyrkan” (33 kap. 1 §). Inga andra uppdrag än dessa omfattas av definitionen ”förtroendevald”. Det har betydelse för vilka regler som gäller för valbarhet, valbarhetshinder och förutsättningar för uppdragets upphörande. Uppdrag som exempelvis revisor eller kyrkvärd omfattas inte av definitionen förtroendevald och för dessa uppdrag gäller alltså inte reglerna om valbarhet för förtroendevalda, utan det finns särskilda regler. Uppdrag i olika arbetsgrupper eller utskott, som utses av ett verkställande organ (exempelvis ett utskott som utses av kyrkoråd), är inte heller att betrakta som ett uppdrag som förtroendevald (se Överklagandenämndens [ÖN] beslut 6/2005). Det finns som en konsekvens av detta inte heller några specialreglerade valbarhetskrav, vilket har betydelse när personer väljs till uppdrag i dessa organ.
Valbarhet i kyrkoråd, valnämnd och församlingsråd
Vem är valbar som förtroendevald?
Det finns inte något krav på att kyrkorådets, valnämndens eller församlingsrådens ledamöter eller ersättare ska väljas bland dem som sitter i fullmäktige. Vem som helst som uppfyller de grundläggande kraven för valbarhet kan väljas. Det betyder att personen senast den dag då fullmäktige förrättar sina val måste:
- tillhöra Svenska kyrkan,
- vara döpt,
- vara minst 18 år gammal samt
- vara kyrkobokförd i församlingen om det gäller val i en församling eller i en församling i pastoratet om det gäller val i pastoratet (33 kap. 4 §). När det gäller val till församlingrådet, se dock avsnittet Särskilt om församlingsråd.
Kyrkobokförd i en församling är i praktiken den som är folkbokförd på en adress inom församlingen (35 kap. 1 a och b §§).
Det bör noteras att kravet på dop i vissa fall kan vara uppfyllt även om det inte är ett dop i Svenska kyrkans ordning.
Dopkravet gäller dock inte den som senast vid tidpunkten för relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten den 1 januari 2000 hade, eller dessförinnan hade haft, ett uppdrag som förtroendevald enligt de regler som då gällde, se punkten 19 i övergångsbestämmelserna till SvKB 1999:1.
Särskilt om församlingsråd
Den som tillhör någon av församlingarna i pastoratet är valbar till ett församlingsråd i pastoratet. Det innebär att en medlem som är bosatt i församling A kan bli vald till församlingsrådet i församling B i samma pastorat (33 kap. 4 § andra punkten). Avsikten är att det i första hand är personer som är aktiva i församlingslivet i den aktuella församlingen som bör komma i fråga. Om församlingen har ansvar för uppgifter för hela pastoratet, t.ex. konfirmationsundervisning eller sjukhuskyrka, kan det dock finnas anledning att se till att pastoratets övriga församlingar är representerade i församlingsrådet (KsSkr 2012:5 s.97).
Vem är inte valbar som förtroendevald?
I kyrkoordningen finns även valbarhetshinder upptagna. Ett valbarhetshinder innebär att den som uppfyller de grundläggande kraven för valbarhet ändå inte är valbar till uppdraget därför att någon särskild omständighet föreligger. (33 kap. 5–6, 9 §§).
Valbar till uppdrag som förtroendevald i en församling eller i ett pastorat är inte den som
- är anställd som biskop,
- är anställd som kyrkoherde i församlingen,
- har utsetts att i kyrkoherdens ställe vara ledamot i ett församlingsråd, eller
- är anställd i församlingen eller det pastorat där församlingen ingår och som på grund av sina uppgifter har en ledande ställning bland de anställda.
Ingen får vara förtroendevald i mer än en församling samtidigt (33 kap. 5 §). Det får till följd att det t.ex. inte är möjligt att sitta i flera församlingsråd samtidigt. Det är däremot möjligt för en ledamot eller ersättare i församlingsrådet att också sitta i t.ex. kyrkorådet och valnämnden, eftersom detta är uppdrag i pastoratet.
Till detta kommer en ytterligare begränsning av valbarheten vilket innebär att den som är anställd i en församling eller pastorat med en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid, beräknat för en period för fem månader, inte är valbar till kyrkorådet, valnämnden eller församlingsrådet (33 kap. 9 §). Motivet till denna regel är att det är olämpligt att vara anställd i en församling och samtidigt som förtroendevald vara representant för arbetsgivaren. Risken för intressekollisioner och lojalitetskonflikter är uppenbar i en sådan situation.
Bestämmelserna om valbarhetshinder för anställda tillämpas på motsvarande sätt för den som är uppdragstagare.
Den begränsade valbarheten för anställda gäller för förtroendeuppdrag hos den egna arbetsgivaren. Detta innebär att valbarhetshindret gäller för den som är anställd av en församling. Ingår församlingen i ett pastorat är pastoratet arbetsgivare för alla anställda oberoende av i vilken eller vilka församlingar de arbetar. Detta betyder att en person som är anställd av pastoratet inte är valbar till kyrkorådet, valnämnden eller något församlingsråd i pastoratet.
Om valbarhet saknas vid valtillfället eller upphör därefter
Det finns ingen möjlighet att besluta om undantag från kyrkoordningens krav på valbarhet. Om någon inte var valbar som förtroendevald vid tidpunkten då valet genomfördes saknar uppdraget giltighet (33 kap. 10 § i kombination med Överklagandenämndens beslut 48/2001, se även Valprövningsnämndens beslut 3/2002). Om en förtroendevald upphör att vara valbar efter att valet genomförts, upphör uppdraget automatiskt (33 kap. 10 § första stycket). I båda dessa fall måste fullmäktige förrätta nya val för återstoden av aktuell mandatperiod.
Bestämmelsen, som överförts från kyrkolagen, har i rättspraxis tolkats i enlighet med ordalydelsen. Till och med en felaktig folkbokföring, som senare rättats till, har medfört ett automatiskt upphörande av uppdraget (se rättsfallet RÅ 1976 ref. 74). I sammanhanget bör det också framhållas att kommunala beslut har upphävts som olagliga, då en obehörig ledamot fått delta i beslutsfattandet (se rättsfallet RÅ 1974 ref. 44).
Bestämmelsen i 33 kap. 10 § tar enligt sin ordalydelse sikte på situationer där den valde uppfyllt valbarhetsvillkoren vid valtillfället och först därefter upphört att vara valbar. Överklagandenämnden har i beslut 48/01, se länk ovan, funnit att bestämmelsen är tillämplig också i situationer där någon som vid valtillfället inte uppfyller valbarhetsvillkoren blir vald (jfr även Valprövningsnämndens beslut dnr VN 3/2002, se länk ovan). I en sådan situation saknar uppdraget giltighet och det ankommer på stiftsstyrelsen att efter anmälan vidta lämpliga åtgärder. (ÖN 15/2006)
Om valbarheten upphör endast därför att en förtroendevald flyttar kan en ledamot eller en ersättare i ett kyrkoråd i en församling eller i ett församlingsråd behålla sitt uppdrag under återstoden av mandatperioden om personen kan fortsätta att fullgöra sitt uppdrag och inte samtidigt har något förtroendeuppdrag i en annan församling eller pastorat (33 kap. 10 § andra stycket 2). Det finns inte några undantagsmöjligheter för kyrkofullmäktige, kyrkoråd i pastorat eller valnämnden.