KRED

KRED är Kyrkostyrelsens redovisningsråd för Svenska kyrkan. Här samlar vi rekommendationer och anvisningar från KRED som är av allmänt intresse för Svenska kyrkan och dess organisatoriska delar.

Modell för särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader

Uppdaterad modell för särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader 2024. Denna uppdaterade version ska tillämpas från och med budget 2025.

Modellen innehåller några väsentliga nyheter såsom att ränteberäkningen av det ackumulerade resultatet utgår och att räntespannet i förhållande till styrräntan utökas. Detta innebär minskad administration och att huvudmannen erhåller en högre ränta för de medel som huvudmannen binder för begravningsverksamhetens räkning. Andra nyheter är bland annat tydligare anvisningar kring vad som definieras som begravningsverksamhet och kring god ekonomisk hushållning samt en rekommendation kring egeninsats vid extern finansiering av investeringar för begravningsverksamheten.

För räkenskapsår 2023 samt 2024 tillämpas reglerna enligt Modell för särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader 2017.

Särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader 2024.

2017 Särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader. (Denna modell från 2017 gäller fram till 241231)