Kyrkans regelverk

På denna sida finns information för dig som är intresserad av att vet mer om hur Svenska kyrkans regelverk är uppbyggt.

Rättsligt reglering

Grunderna för Svenska kyrkan som trossamfund/organisation regleras i lagen (SFS 1999:1591) om Svenska kyrkan och i lagen (SFS 1998:1593) om trossamfund. Dessa lagar kom till i samband med de ändrade relationerna mellan kyrkan och staten.

Lagen om Svenska kyrkan är en ramlag och anger i korta, men grundläggande, drag vad som ska gälla för Svenska kyrkan.

En grundtanke med kyrka-statreformen var att Svenska kyrkan skulle reglera sina egna angelägenheter i andra former än genom normgivning i regeringsformens mening (se prop. 1995/96:80, s. 16).

Svenska kyrkan är ett registrerat trossamfund

Svenska kyrkan är till sin associationsform ett registrerat trossamfund, vilket framgår direkt av 5 § lagen om trossamfund.

Förutom Svenska kyrkan, den juridiska personen Trossamfundet Svenska kyrkan, är Svenska kyrkans församlingar, sammanslutningar av församlingar (kyrkliga samfälligheter som pastorat och kyrkliga samfälligheter för särskilda uppgifter) och stift registerade organisatoriska delar av Svenska kyrkan (13 § fjärde stycket). Alla delar av Svenska kyrkan har var för sig rättskapacitet och namnskydd.

Läs mer om den civilrättsliga regleringen av trossamfundet Svenska kyrkan och dess organisatoriska delar i Skatteverkets rättsliga vägledning.

Svenska kyrkans bestämmelser

Svenska kyrkans bestämmelser beslutas av kyrkomötet och av kyrkostyrelsen. Kyrkomötet är enligt lagen om Svenska kyrkan det högsta beslutande organet i Svenska kyrkan och beslutar om kyrkans bestämmelser (kyrkans stadgar). Även kyrkostyrelsen kan i vissa fall på delegation av kyrkomötet besluta om bestämmelser.

Bestämmelser publiceras i en särskild numrerad serie som heter Svenska kyrkans bestämmelser, förkortat SvKB. SvKB är alltid sorterad i kronologisk ordning efter när bestämmelserna ursprungligen utfärdades (år och nummer, exempelvis SvKB 1999:1, 1999:2 och så vidare).

Bestämmelser är bindande för Svenska kyrkans församlingar, pastorat, kyrkliga samfälligheter för särskilda uppgifter, stift och den nationella nivån.

De grundläggande bestämmelserna finns i kyrkoordningen. Kyrkoordningen utfärdades av kyrkomötet första gången genom grundbestämmelsen SvKB 1999:1 och har därefter ändrats vid många tillfällen genom ett stort antal ändringsbestämmelser.

Fördjupning om regelverkstekniken

I serien Svenska kyrkans bestämmelser (SvKB) tillkännages (offentliggörs) alla bestämmelser som har beslutats av kyrkomötet eller kyrkostyrelsen.

Bestämmelser anses tillkännagivna i och med att de publiceras offentligt. För närvarande görs detta på sidorna ”Alla bestämmelser”.

Bestämmelser som finns i nummerserien visas alltid i sin ursprungliga, beslutade, lydelse (ursprungsversion) och kan vara en så kallad grund- eller ändringsbestämmelse.

Det är dessa beslut, var för sig, som formellt är de bestämmelser som gäller.

Grundbestämmelser

Under ”Bestämmelser i gällande lydelse” publiceras gällande grundbestämmelser i fulltext. Om en grundbestämmelse har ändrats, publiceras på denna sida i stället en så kallad konsoliderad version

Konsoliderade versioner

För att underlätta läsning av bestämmelser som har ändrats, tas en samlad gällande lydelse fram i form av en så kallad konsoliderad version. Dessa publiceras tillsammans med grundbestämmelser på sidan ”Bestämmelser i gällande lydelse”

Konsoliderade versioner är bearbetade versioner av de beslut som kyrkomötet eller kyrkostyrelsen har fattat, som visar den gällande lydelsen i ett och samma dokument.

Konsoliderade versioner är inte formellt de bestämmelser som gäller, men en samlad återgivning av de senaste beslutade bestämmelserna.

An english short version

The Church Ordinance is the statutes of the Church of Sweden. The Church Ordinance is decided by the General Synod (the Synod). The Synod is the highest decision-making body within the Church of Sweden, as states in the Act on the Church of Sweden Act, lagen (SFS 1998:1591) om Svenska kyrkan.

The official publication of the Church Order and the regulations of the Church of Sweden can be found on: https://www.svenskakyrkan.se/alla-bestammelser with a consolidated publication in Swedish on https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoordningen.

The regulations of the Church of Sweden complement the legislation on the Church of Sweden as stated in the Act on Church of Sweden Act and the Act on religious communities signatures. These are laws decided by the Swedish legislature. The official and authentic version of acts are published on https://svenskforfattningssamling.se/english.html.