En gruppbild inomhus på Kyrkostyrelsen 2022–2025.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Bakgrund till Svenska kyrkans samverkan och digitalisering

Våren 2020 beslutade kyrkostyrelsen om en långsiktig strategi för Svenska kyrkans digitalisering och samverkan. Strategin ger uttryck för vad kyrkostyrelsen vill ska vara uppnått till år 2030. Här kan du fördjupa dig i bakgrunden och även sätta dig in i färdplanen.

Kyrkostyrelsens långsiktiga strategi

Våren 2020 beslutade kyrkostyrelsen om en långsiktig strategi för Svenska kyrkans digitalisering och samverkan. Strategin ger uttryck för vad kyrkostyrelsen vill ska vara uppnått till år 2030. Här kan du fördjupa dig i bakgrunden.

Kyrkostyrelsens färdplan för samverkan och digitalisering

Färdplanen presenterades i juni 2021 och beskriver tidsplan samt investerings- och finansieringsplan för det fortsatta införandet av it-lösningar och administrativa system i Svenska kyrkan. I november 2021 fastställde kyrkomötet huvudsaklig inriktning och budgetramar för 2022-2024.