En kvinnlig präst står i dörröppningen till en tegelkyrka.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Tjänsteportalen

I den här portalen får du en inblick i Svenska kyrkans digitala arbetsplats, som består av gemensam infrastruktur och gemensamma servicetjänster. Vårt mål är att minska sårbarheten, öka tryggheten och säkerheten samt frigöra resurser för att församlingar ska kunna fortsätta vara kyrka. Vill ni veta mer om tjänsterna eller kanske vilka tjänster som skulle underlätta arbetet just i er församling så kontakta ditt stift eller funktionen för samverkan och digitalisering.

Kontakta oss så hjälper vi dig
Funktionen för samverkan och digitalisering ska underlätta för församlingar och pastorat att ansluta till de prioriterade tjänsterna. Funktionen är tillsammans med stiften kontaktväg oavsett tjänst. Vi som jobbar på funktionen heter Susanne Ek och Catarina Thedin. Du kan alltid kontakta ditt stift eller mejla till oss:  samverkan@svenskakyrkan.se ​

Susanne Ek och Catarina Thedin
Två kvinnor tittar på en datorskärm. En manlig präst och en kvinna syns suddigt i bakgrunden.

Ekonomitjänsten

Ekonomitjänsten levereras från stiftens servicebyråer och ger församlingar och pastorat relevant administrativt stöd inom ekonomihantering. Detta möjliggör effektiv administration med hög kvalitet och minskad sårbarhet.

En massa olika sladdar går in i en nätverksserver.

Gemensam it-plattform

Den gemensamma it-plattformen, GIP, erbjuder församlingar och pastorat en kostnadseffektiv, säker och uppdaterad it-miljö.

En kvinna med hörlurar sitter vid datorn och har ett videomöte.

Microsoft 365

Microsoft 365 erbjuder församlingar, pastorat och stift en platsoberoende lösning för digitala möten och dokumenthantering. Tjänsten underlättar också samverkan inom Svenska kyrkan.

En man med headset sitter i en fåtölj med en laptop i knät.

Kyrknätet

Kyrknätet erbjuder säker anslutning till internet och Svenska kyrkans centrala IT-tjänster

Lönetjänsten

Löneservice erbjuder församlingar och pastorat en trygg och säker lönetjänst för löner, arvoden och ersättningar. Genom samlad kompetens och information minskas sårbarheten hos församlingar och pastorat och bidrar till ökad kvalitet på lönetjänsterna.

Närbild på två händer som bläddrar i ett kartotek i en gammaldags arkivlåda.

Ärendehantering och diarieföring

Svenska kyrkans gemensamma diariesystem (P360) underlättar församlingarnas och pastoratens ärendehantering och diarieföring på ett modernt, enkelt och rättssäkert sätt.

Kontakta funktionen för samverkan och digitalisering

Funktionen för samverkan och digitalisering ska underlätta för församlingar och pastorat att ansluta till de prioriterade tjänsterna. Vi som jobbar på funktionen heter Susanne Ek och Catarina Thedin.