Närbild på två händer som bläddrar i ett kartotek i en gammaldags arkivlåda.
Foto: Mikaela Fläderblom /Ikon

Ärendehantering och diarieföring

Svenska kyrkans gemensamma diariesystem (P360) underlättar församlingarnas och pastoratens ärendehantering och diarieföring på ett modernt, enkelt och rättssäkert sätt.

Svenska kyrkan ska kunna bevara information långsiktigt. Vid användning av det gemensamma diariesystemet, Public 360 ökar rättssäkerheten och det är lättare att följa GDPR.
Diarieföring har som syfte att tillgodose Svenska kyrkans behov av en snabb och säker tillgång till information för uppföljning, kontroll och utvärdering. När ärendehanteringen sker i Public 360 sparas all information på en och samma plats. Allt är säkert, sökbart och lätt att komma åt.

Handläggning i det gemensamma systemet innebär smidigare samarbete med minskat personberoende som följd. Utöver det är Public 360 integrerat med svenska kyrkans e-arkiv.

Mer information om ärendehantering och diarieföring (Public 360)

Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst

För att kunna använda Public 360 krävs anslutning till den gemensamma IT- plattformen (GIP).

Utbildning

Det finns utbildningar för Public 360 i Utbildningsportalen

Tjänsten är kostnadsfri då priset inkluderas i GIP-licensen.

Beställning

Införande och beställning av Public 360 i församlingar och pastorat sker via denna länk.

Kontakta oss för mer information

Funktionen för samverkan och digitalisering

Susanne Ek, Catarina Thedin
samverkan@svenskakyrkan.se