Gemensamma arbetssätt och systemstöd ger förutsättningar för en god ekonomisk och hållbar förvaltning hos församlingar och pastorat.
Ekonomitjänsten tillhandahåller stöd genom:
- planering, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten
- digital faktura- och attesthantering
- god intern kontroll
- rollbaserat arbetssätt med systemstöd och rutiner
- utbildning för medarbetare och chefer
Ekonomitjänsten omfattar
- Löpande redovisning
- Leverantörsfakturor
- Kundfakturor inklusive betalningsbevakning
- Anläggningsredovisning
- Bokslut
- Budget
- Deklarationer
- Support
Mer information om Ekonomitjänsten finns på vårt gemensamma intranät, Kornet.
Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst
För att kunna använda Ekonomitjänsten krävs anslutning till den gemensamma IT-plattformen (GIP).
Det är också en fördel att parallellt med anslutning till ekonomitjänsten ansluta till lönetjänsten för att bland annat få tillgång till integrationer mellan systemen.
Utbildning
Pris
Prisuppgift lämnas av respektive stift.
Beställning
Anslutning till Ekonomitjänsten sker 1 januari varje år. Beställning till stiftet behöver ske ca 12 månader innan för att förbereda anslutning.
I anslutningsprocessen får församlingen/ pastoratet hjälp och stöd från stiftet. Stiftet samverkar i sin tur med den nationella nivån.
Beställningsbara deltjänster
För mer information vänd dig till ditt stift.
Kontaktinformation
eller
Funktionen för samverkan och digitalisering
Susanne Ek, Catarina Thedin