Lönetjänsten

Löneservice erbjuder församlingar och pastorat en trygg och säker lönetjänst för löner, arvoden och ersättningar. Genom samlad kompetens och information minskas sårbarheten hos församlingar och pastorat och bidrar till ökad kvalitet på lönetjänsterna.

Församlingar och pastorat får med lönetjänsten rätt ersättning (lön, arvoden, utlägg) utbetald i rätt tid samt den rapportering och övrig löneadministration som är kopplat till arbetsgivarens skyldigheter enligt lag och kollektivavtal. Gemensamma arbetssätt med digitalt stöd skapar förutsättningar för kvalitativ uppföljning. 

Lönetjänsten tillhandahåller stöd för hela flödet:

  • gemensamt tidsredovisnings- och lönesystem
  • rapportering och attestering av tid- och reseräkningar var som helst från en smartphone, dator eller surfplatta
  • enkel och digital frånvarohantering
  • all information på ett och samma ställe för medarbetaren
  • urval av rapporter för statistikuppföljning
  • färdiga rutiner och mallar för arvodeshantering
  • rollbaserat arbetssätt med systemstöd och rutiner
  • utbildningar för medarbetare och chefer

Lönetjänsten omfattar

  • löneadministration vid nyanställning
  • löpande personaladministration
  • löneberedning
  • arvodeshantering
  • intern och extern rapportering
  • administration av lönerevision
  • årsskiftesrutiner
  • support via Kanslistöd​

Mer information om lönetjänsten​​​

Utbildning

Utbildningar för lönetjänsten finns i Utbildningsportalen

Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst

För att kunna ansluta sig till lönetjänsten hos löneservice behöver församlingen/pastoratet vara ansluten till den gemensamma IT-plattformen, GIP, samt ha antagit eller ha planer på att anta det rekommenderade arvodesreglementet för förtroendevalda.

Det är också en fördel att parallellt med anslutning till lönetjänsten också ansluta sig till ekonomitjänsten för att få tillgång till integrationer mellan ekonomi- och lönetjänsten avseende kodplan, bokföringsunderlag och personalbudgetering.​

Pris

Priset är 168 kr per utbetalningsspecifikation (lön, arvode eller ersättning) och inkluderar en helhetsservice.

Mer information om pris

Beställning

Beställning behöver normalt ske cirka 12 månader innan för att förbereda anslutningen. 

Nästa anslutningstillfälle är årsskiftet 2025/2026.  På grund av kommande systembyte behöver ni som vill ansluta ta beslut senast mars 2025. 

Församlingar och pastorat som har lönetjänsten via en servicebyrå eller som använder det gemensamma arbetssättet med egen löneadministrativ personal och som är intresserade av att flytta till löneservice kan anmäla intresse till samverkan@svenskakyrkan.se. 

Beställningsbara tilläggstjänster

Det finns möjlighet att i vissa fall köpa tilläggstjänster inom ramen för lönetjänsten.

Kontakta oss för mer information

Funktionen för samverkan och digitalisering

Susanne Ek, Catarina Thedin
samverkan@svenskakyrkan.se